RECENSIE: Skunk Anansie - 25LIVE@25

SAnansie
2019-02-06 Post Orgasmic Chill geldt voor ondergetekende nog altijd als een van de beste platen. Het zou voor meer dan tien jaar worden gezien als het laatste wapenfeit van Skunk Anansie. Tot de band met Wonderlustre in 2011 de draad weer oppakte. We konden weer getuige zijn van de energieke optredens van Skin, Ace, Cass en Mark Richardson, waarmee de Britten een groot deel van hun status vergaarden. In 2013 bracht de band al een akoestische liveplaat uit, met daarop de grootste hits in een uitgeklede versie, maar in het kader van het 25-jarig bestaan is het tijd voor een album dat de opgebouwde livereputatie ‘echt’ weet te vangen.

25Live@25 is met zesentwintig tracks een lekker lang dubbelalbum en we horen de Britten in topvorm. Sterker nog, soms kun je Skin zelfs wel wat overijverig noemen. Bijvoorbeeld bij het uithaaltje in afsluiter ‘You Follow Me Down’. De tracklist is samengesteld uit opnames van de Europese Anarchytecture-tour uit 2016 en het opvallende hierbij is dat men er in is geslaagd om het te laten klinken alsof het een concert is. Daarbij is goed rekening gehouden met afwisseling tussen de ballads en de stevige rockers uit het rijke oeuvre van de Britten.

Zelden opent een band een album zo krachtig als dit met ‘Charlie Big Potato’ op Post Orgasmic Chill het geval was. Het is dan ook niet verwonderlijk dat dit ook de opener van 25Live@25 is en dat zet je dan ook meteen op het puntje van je stoel. Met ‘Intellectualise My Blackness’ en ‘Because Of You’ wordt tevens duidelijk dat het oudere en het recentere materiaal moeiteloos hand in hand gaan. Opvallend is wel dat debuutalbum Paranoid & Sunburnt met zes tracks, en comebackplaat Wonderlustre met vijf tracks het best vertegenwoordigd zijn. Van iedere andere studioplaat zijn drie tracks genomen en van Smashes & Trashes zijn ‘Because Of You’, ‘Squander’ en ‘Tear The Place Up’, drie ‘nieuwe tracks’ van de best of plaat aan de tracklist toegevoegd. Het agressieve, energieke drieluik ‘Yes It`s Fucking Political’, ‘Selling Jesus’ en ‘Little Baby Swastikkka’ vormt een hoogtepunt uit de vroege gloriedagen van Skunk Anansie.

De kleine twee uur aan topsongs, maakt duidelijk dat Skunk Anansie nog altijd niet te vergelijken is met andere bands. Dat geeft de band de unieke plaats in de muziekscene die het sinds de oprichting heeft ingenomen en die het ondanks hun lange stilte heeft weten te behouden. 25Live@25 is een geslaagde manier om je 25-jarig bestaan te vieren, niet alleen omdat het beste werk van de band voorbij komt, maar ook omdat je aan het avontuurlijke drumwerk van Richardson, de virtuoze baslijntjes van Cass, het karakteristieke gitaarwerk van Ace, en die fantastische, veelzijdige strot van Skin, kunt horen dat de band in topvorm is. De interactie met het publiek maakt het plaatje compleet.
Recensent:Ruud de Zwart Artiest:Skunk Anansie Label:V2 Records
Cover BRUUT! - V

BRUUT! - -V-De Amsterdamse Jazzgroep BRUUT! is al jaren een graag geziene gast op de...

Cover The Pheromones - Favourite Mistakes

The Pheromones - Favourite Mistakes In de jaren ‘90 en ’00 vuurde Nuff Said, rond de Middelburgse broers Slager,...

ZOEKEN IN CD-RECENSIES

 

OF SELECTEER OP GENRE, ARTIEST, LABEL, RECENSENT