RECENSIE: Maximé - Achterkant Van Nederland

Maxime
2019-05-01 Ken je Foster The People nog, de band van Mark Foster, die de groep begon nadat hij een tijdje muziek had gemaakt voor reclames? Zo’n zelfde scenario lijkt zich af te gaan spelen met Maximé, de artiestennaam van de Amsterdammer Maarten Maximé Buning. Met zijn bedrijf Koch Buning maakt hij vanuit zijn thuisbasis Berlijn muziek voor films en reclames, maar met het album Achterkant Van Nederland zet hij nu ook zijn eerste stap in de popmuziek. Hoewel, popmuziek: het merendeel van de tracks op het album zijn niet zo toegankelijk als dat je van pop zou verwachten.

Waar de muziek van Foster The People zich kenmerkte door catchy muzieklijnen, oorwurmen en sporadische elektronische uitspattingen, daar zijn de poëtische tracks van Maximé rustig, intiem en onderhoudend. Muziek in veel kunstzinnigere vorm, al komt dat deels ook door de sterke Nederlandse teksten. Muzikaal vliegt Achterkant Van Nederland alle kanten op: het bezwerende (en veel te korte) ‘Van Boven Naar Beneden’, het Elbow-achtige ‘Bovenaan’t Zonlicht’ en het toegankelijke, catchy ‘Vrijdagavond’ zijn de hoogtepunten van het debuutalbum. Ook de instrumentale tracks maken duidelijk dat er in Buning veel muzikaal talent zit. Toch legt het album ook de zwakkere punten zijn de muziek bloot. Zo is het vocale bereik van Maximé slechts beperkt. Bij een nummer als ‘Bovenaan’t Zonlicht’ werkt dit perfect, maar in ‘Boulevard’ had wat meer variatie in zang het nummer zeker kracht bijgezet. Op ‘Vrijdagavond’ wordt dit met een tweede stem deels opgevangen. En hoewel de muziek mooi is, had de muziek meer elementen kunnen bevatten die voorkomen dat de muziek zich naar de achtergrond verplaatst. Het is muziek die het best tot zijn recht komt als je er echt naar luistert, maar die niet de aandacht vast weet te houden.

Met Achterkant Van Nederland krijgen we een intiem kijkje in de keuken van Maximé. Het levert nog geen album op dat je echt bij blijft, maar belicht wel duidelijk de sterke van zijn muziek. Nummers als ‘Bovenaan’t Zonlicht’ worden in Nederland veel te weinig gemaakt, dus het is te hopen dat Maximé snel een vervolg aan deze plaat gaat geven.
Recensent:Robin Hogenboom Artiest:Maximé Label:It\'s All Happening
Crossroads

Jazz Orchestra of the Concertgebouw - CrossroadsOver het Jazz Orchestra Of The Concertgebouw is al veel gezegd en...

TFS

Tropical Fuck Storm - A Laughing Death in Meatspace Gadver! Wat een heerlijke bak gruizige, dissonante bak herrie stort Tropical...

ZOEKEN IN CD-RECENSIES

 

OF SELECTEER OP GENRE, ARTIEST, LABEL, RECENSENT