RECENSIE: Josephine Foster - Faithful Fairy Harmony

Foster
2019-04-10 Anders, zo kunnen we de muziek van Jospehine Foster wel omschrijven. De Amerikaanse folky uit Colorado heeft, als we het goed geteld hebben, met Faithful Fairy Harmony al haar zestiende album sinds 2000 op de markt geslingerd. Soms in een samenwerkingsverband, maar meestal solo. Wat er dan zo anders is aan de muziek van Foster laat zich moeilijk omschrijven, maar de lange speelduur (76 minuten!) en het aparte karakter van de muziek maakt het in een keer beluisteren van dit album tot een behoorlijke uitputtingsslag.

Allereerst is er de stem van Foster die veelal de hogere regionen opzoekt, maar daar wel een licht schurend randje onder heeft. Als je haar stem niet trekt dan kun je beter niet aan dit album beginnen, want het zal je enkel irriteren. Muzikaal gezien laveert ze tussen pure folk, psychedelische folk en americana. Daarbij hebben een aantal tracks een geluid dat zo van folkplaten uit de jaren zestig lijkt te zijn weggelopen. Zodoende komt Joan Baez regelmatig als vergelijking uit de bus rollen. Uiteraard is een aantal akoestische instrumenten, waar ze de nodige muzikanten voor ingehuurd heeft, te horen. Zoals gebruikelijk in dit soort muziek horen we gitaar, harp, piano en cello, maar ook pedal steel, bas en een orgel. De instrumenten worden daarbij niet altijd op de normale manier bespeeld, maar leggen regelmatig een psychedelisch bedje op de achtergrond. Dit zorgt voor het schurende karakter. Zo ontwaren we in het lieve pianoliedje ‘A Little Song’ op de achtergrond een unheimisch laagje dat het onconventioneel bespelen van de cello, in combinatie met het orgel lijkt te zijn. Ook apart is een track met de naam ‘Pearl In Oyster’ dat door het orgel en wat voorzichtige percussie een bijna modern elektronisch karakter krijgt, in weerwil tot het stemgeluid van Foster die hier door een vintage microfoon lijkt te zijn gehaald.

Tegenover dit soort psychedelische tracks vinden we ineens een huppelend countryliedje (’Force Divine’) of een pure americana-song(‘Indian Burn’). Liedjes die een beetje misplaatst lijken tussen de aparte psychedelica en verstilde folksongs.

De mooiste tracks zijn dan toch diegene die wat meer gevuld zijn en waar Foster ook wat minder uitgesproken de hoogte in blijft schieten. Wat dat betreft komt een zeven minuten durende track als ‘Lord Of Love’ het lekkerst uit de verf en verschaft dan ook het grootste luistergenot. Zo blijft Faithful Fairy Harmony heen en weer switchen tussen de genoemde stijlen en sferen en blijft dit een intrigerend, niet altijd even sterk, album waar moeilijk de vinger op te leggen is. Al blijft 76 minuten toch echt veel te veel van het goede.
Recensent:Jan Didden Artiest:Josephine Foster Label:Fire Records
Cover Joseph Shabason - Anne

Joseph Shabason - AnneNaast zijn primaire werk met project DIANA, dat zich kenmerkt door een jaren...