RECENSIE: Patti Smith - Twelve

Patti Smith - Twelve
2007-06-06 Zestig jaar oud is ze inmiddels, rock icoon Patti Smith, en na meer dan dertig jaar in het vak brengt ze haar tiende album uit. Twelve – genoemd naar het aantal nummers, niet het aantal uitgebrachte cd’s – bevat uitsluitend covers van bekende rocknummers, die door Smith in een heel eigen vorm zijn gegoten. In het cd-boekje legt ze uit waarom ze voor deze nummers gekozen heeft.

De meningen over deze plaat zijn sterk verdeeld. Zoals altijd met covers hoort een deel van de mensen het liefst een exacte kopie van het origineel, terwijl anderen het juist erg waarderen als een band zijn eigen variant van een nummer maakt. De covers op Twelve zijn stuk voor stuk rustige, vaak akoestische nummers van een niet zo verrassende keuze. Twelve begint met ‘Are You Experienced?’ van Jimi Hendrix, een ingetogen maar prachtig gezongen versie van dit nummer. Vind je dit al niks, dan kan je het schijfje maar beter uit je cd-speler halen; de rest van het album gaat op dezelfde manier door. Haar diepe stem, soms rauw, dan weer zwoel, voert je langs ‘Soul Kitchen’, ‘The Boy In The Bubble’ en ‘Pasttime Paradise’. Smith is op het juiste moment vol passie en vuur, het volgende de tokkelende poëet zoals we haar op andere albums horen. Er doen een paar gast-artiesten mee, onder wie Flea (bassist RHCP), die te horen is op ‘Gimme Shelter’ en ‘White Rabbit’. Zelf ben ik niet zo onder de indruk van ‘Smells Like Teen Spirit’, ik vind het een erg rommelig nummer.

Gooi de versies die je kent van de nummers uit je hoofd en luister onbevooroordeeld naar dit album. Zet het op tijdens een rustig avondje op de bank, bij een kampvuur of in de auto. Laat hem een paar keer voorbij komen en laat je meevoeren!
Recensent:Imre Veen Artiest:Patti Smith Label:Columbia
Tori Amos - American Doll Posse

Tori Amos - American Doll PosseHoewel Tori Amos al jaren bekend staat om haar vaak wat cryptische...