RECENSIE: Purgatory - Purgatory EP

Purgatory
2019-03-28 Iedereen die klassieke metal een warm hart toedraagt is bekend met Iced Earth. De door gitarist Jon Schaffer met strakke hand geleide Amerikaanse metalband is populair. Het ongekend grote aantal bezettingswisselingen hebben daar nooit enige invloed op gehad. Ooit, in 1984 werd de band door Schaffer opgericht onder de naam The Rose die al snel veranderde in de meer metalwaardige naam Purgatory dat uiteindelijk Iced Earth werd.

Purgatory nam in de beginjaren wat songs op, maar die werden nooit uitgebracht. Het deed Schaffer besluiten die tracks af te stoffen, opnieuw op te nemen, en als EP uit te brengen onder de naam Jon Schaffer’s Purgatory. Hij vond Gene Adam, zanger uit die tijd, en ook zanger op het eerste Iced Earth album bereid de microfoon weer op te pakken. Ook bassist van het eerste uur Bill Owen doet mee (als gitarist) alsmede Mark Prator die later ergens in de Iced Earth bezetting opdook. Aangevuld met de heren Steve Morris(gitaar) en Ruben Drake (bas) is er een lijvige bezetting opgetrommeld om deze vijf tracks opnieuw in te spelen.

Ondanks dat we hier met vijf loepzuivere oldschool ‘80’s metalsongs hebben te maken is het geluid om door een ringetje te halen. Dat kun je wel aan Schaffer over laten. Het is dan ook alsof we naar Iced Earth luisteren. De fans van die band kunnen deze EP natuurlijk blind aanschaffen.

De vijf tracks op Purgatory zijn allemaal de moeite waard zonder echt buiten de Iced Earth kaders te vallen. Je weet wat je krijgt. Omdat Gene Adam een bijzondere zanger is die heel verhalend kan zingen (‘In Your Dreams’), maar ook King Diamond naar de kroon steekt ( ‘In Jason’s MInd’), is dit een heerlijke EP waarin rijkelijk de horrorelementen (toen al) worden opgevoerd en natuurlijk is Iron Maiden ook nooit ver weg. Dat er ook nu weer een track met de naam ‘Dracula’ opduikt is grappig. Het lijkt overigens niet op de track met dezelfde titel van het Iced Earth album Horror Show.

De vijf tracks zijn voorbij voor je er erg in hebt, en zo kunnen we dus vaststellen dat Jon Shaffer er goed aan gedaan heeft deze tracks van stal te halen. We zijn benieuwd of er nog meer van dit soort vergeten juweeltjes op de zolder van Schaffer liggen.
Recensent:Jan Didden Artiest:Purgatory Label:Century Media
Cover Girlpool - What Chaos Is Imaginary

Girlpool - What Chaos Is ImaginaryClair Tucker en Harmony Tividad vormen het duo Girlpool , een indieband uit...