RECENSIE: Rob Heron & The Tea Pad Orchestra - Soul Of My City

Heron
2019-04-10 De heren van Rob Heron & The Tea Pad Orchestra zijn zes charmante Britse studenten met een voorliefde voor oude jazz, swing en country. Het gezelschap pakt de invloeden van George Jones, Django Reinhardt en Bob Wills. Vervolgens wordt dit verwerkt in een sympathieke mix die ontzettend aan Pokey LaFarge doet denken.

Waar LaFarge een specifiek niche invult, pakken de heren rond Rob Heron het iets breder aan. Op het vierde album Soul Of My City horen wij verschillende invloeden uit vervlogen tijden samenkomen. Het resultaat is een sympathieke plaat die gegarandeerd vrolijk stemt.

Neem bijvoorbeeld de honkytonk van ‘Double Meaning, Double Entendre’. De mondharmonica klinkt energiek en de solo op de piano voert rechtstreeks naar een saloon in het wilde westen. Zanger Rob Heron stuwt de boel lekker op met zijn aanstekelijke stem. Het chaotische samenspel van ‘Life Is A Drag’ doet nog het meest aan Pokey LaFarge denken. Een snel ritme waarin Rob Heron samen met zijn bandleden zingt. Het zomerse ‘One Letter Away From Lonely’ is kalmer. Doch in haar eenvoud met gefloten introductie en melancholische samenzang net zo aanstekelijk. In ‘Soul of My City’ laat Rob Heron zich ineens horen als een echte soulzanger. Zijn stem krijgt daar de ruimte die in andere nummers niet geboden wordt.

Rob Heron & The Tea Pad Orchestra maken met Soul Of My City een ontzettend sympathieke plaat. Stuk voor stuk aanstekelijke liedjes die vrolijk stemmen. Dat is te danken aan het repertoire, maar ook aan het mooie samenspel van instrumenten, waarbij de klassieke gitaren en mondharmonica soms mooi uit de mix naar voren komen. Ongetwijfeld gaan deze heren het succes van Pokey LaFarge achterna die ook dankzij zijn charme vele harten in Nederland veroverde.
Recensent:Karst Jaarsma Artiest:Rob Heron & The Tea Pad... Label:Bertus
Cover Far Away - Viaje

Far Away - VirjaWat krijg je als je postrock, metal en sludge mengt? Juist, Far Away , een...