RECENSIE: Building Instrument - Mangelen Min

Building
2019-05-28 Het Noorse trio Building Instrument bestaat uit Mari Kvien Brunvoll, Øyvind Hegg-Lunde en Åsmund Weltzien. Hun derde album Manglelen Min volgt Kem Som Kan Å Leve uit 2016 op. De titel betekent zoiets als ‘mijn gemis’. Volgens Brunvoll probeert het album dit gevoel over te brengen. Alsof je iets kwijt bent dat er eerst altijd is geweest. Een vrij abstract gevoel, dat dan ook wordt gevangen in muziek waar je niet zomaar een genre op kan plakken. Dit drietal tapt namelijk uit ambient, elektronica, folk en jazz. Zij mixen in realtime gespeelde stukken met samples en elektronische elementen. Dat levert bij vlagen prachtige muziek op.

De diversiteit op Mangelen Min is groot. Met hun vele instrumenten glijdt het gezelschap sierlijk door verschillende stijlen. Zelfs met de kalere nummers als ‘Rygge Rygge La La’ bewijst het drietal dat hun kracht vaak ligt in de ogenschijnlijke simpele composities die ze fraai uit weten te vouwen. Sommige nummers hebben de nadruk liggen op snaarinstrumenten, zoals het prachtige titelnummer dat een Oosterse vibe heeft. Bij andere nummers, zoals ‘Ta Regnet’ vormt de percussie het zwaartepunt en wordt deze gaandeweg aangevuld met borrelende synths. Er ontstaat steeds een warm geheel van geluiden die allemaal hun eigen leven lijken te leiden. Mangelen Min voelt zodoende organisch aan. Sowieso lijkt deze groep met hun muziek dichter bij de natuur te willen komen, wat je ook aan de albumhoes terug kan zien.

Zangeres Brunvoll zingt op dit album voor het eerst in haar eigen dialect (zij komt oorspronkelijk uit de stad Molde). Voor de luisteraar die de Noorse taal niet beheerst is het waarschijnlijk niet te begrijpen wat ze zingt, maar de zwierende manier waarop zij dit doet versterkt het dynamische karakter van de muziek. Tussen de langere nummers zitten een aantal soundscapes verweven, zoals het met klokgeluiden gevulde intermezzo ‘Klokkespillsymfonien’. Zelfs in die korte intermezzo’s grijpt het drietal je moeiteloos met hun dromerige klanken. Omdat er op de voor- en achtergrond vaak verschillende dingen gebeuren, valt er met dit album keer op keer weer iets nieuws te ontdekken.
Recensent:Jasper van Quekelberghe Artiest:Building Instrument Label:Hubro
Cover Joe Jackson - Fool

Joe Jackson - Fool Joe Jackson wordt dit jaar 65. Maar Fool klinkt niet alsof hij het...