RECENSIE: Endon - Boy Meets Girl

Endon
2019-03-17 Het is bijna niet te geloven dat er mensen zijn die muziek van Endon voor het plezier beluisteren. Hoewel, zijn die er? Dat kan toch bijna niet, dit is een geluidsterreur die alleen maar gebruikt kan worden om te choqueren. Wat we horen op Boy Meets Girl is een klein half uur noise met hier en daar wat hardcore snufjes. Nee, dit derde album tart werkelijk met alles wat verstaan wordt onder goede smaak. Zelfs de meest woeste grindcore kent meer structuur dan dit gefröbel op de derde plaat van de vijf japanners. Er blijken dan ook nog lieden te zijn die Eldon ergens Dead Kennedys invloeden toedichten. Zullen we dat dan maar als een geintje beschouwen?

Zeker, in een track als ‘Love Amnesia’ is nog wel een soort structuur te ontdekken die als hardcore met een elektronica tic valt te omschrijven. Het is het enige lichtpuntje. Maar, dan hebben we het nog steeds niet gehad over de ‘zanger’ van Eldon. Als deze Taichi Nagura zijn smoelwerk opentrekt weet je even niet waar je het moet zoeken. Zelfs de meest weerbarstige blackmetalkrijser klinkt, vergeleken bij deze meneer, als een zoetgevooisd koorknaapje. Een half uur stuurloos krijsen als een speenvarken die het slachthuis ziet naderen is nog de beste omschrijving van het keelgeluid dat deze meneer opzet. Luisteren hiernaar is een ware marteling voor je oren en gaat door merg en been.

Hadden we het al gehad over het ‘hart’ van het album, een elf minuten durende track dat louter bestaat uit gekrijs, gehijg en noise en dat de titel ‘Doubts As A Source’ meedraagt. Over de rest van de tracks kunnen we vooral kort zijn; Noise, wat hardcore en radeloos gekerm. Nog slecht geproduceerd ook.

Het is goed dat de Amerikaanse militairen in Irak toentertijd nog niet de beschikking hadden over de albums van deze band, want anders hadden ze in plaats van Metallica dit wapen ingezet om de krijgsgevangenen te breken Het had een hoop tijd gescheeld, want waarschijnlijk was het klusje binnen een minuut geklaard. Een half uur deze terreur doorstaan is eigenlijk mensonwaardig. Ondergetekende zoekt dan ook dringend een goede psycholoog.
Recensent:Jan Didden Artiest:Endon Label:Thrill Jockey Records
Zammuto

Nick Zammuto - We The AnimalsVoor wie fan is van de experimentele indietronica van de band Zammuto,...