RECENSIE: Nick Waterhouse - Nick Waterhouse

Watewrhouse
2019-03-25 Meer retro dan Nick Waterhouse zul je ze niet snel treffen. De blanke jonge met hippe bril is duidelijk geobsedeerd door de oude soulplaten. Dat vertaalt hij keurig naar prima soulplaten van zijn eigen hand. De ritmes van Ray Charles, Jackie Wilson en Solomon Burke komen samen in een swingende mix. Met elke cd krijgt Nick Waterhouse het genre meer in de vingers. Op zijn vierde, naar zichzelf genoemde, plaat bereikt hij een nieuw hoogtepunt.

Nick Waterhouse is namelijk een CD gevuld met swingende doo-wop, soul en rhythm & blues. Neem bijvoorbeeld het aanstekelijke ‘Wreck The Rod’ waarop Nick Waterhouse wordt begeleid door een swingend ritme met een diep klinkende saxofoon en een achtergrondkoortje. Na afloop van een lange saxofoonsolo gaat het nummer helemaal los. Net zo swingend is ‘Which Was Writt’. Hier zorgt de combinatie van gitaarritme en opzwepende zang van Waterhouse voor een geheel waarop stilzitten en – staan onmogelijk is.

De nederige brildrager is nog steeds ontzettend retro. Toch voel je verschillende moderne invloeden samenkomen op Nick Waterhouse. Dat zit hem vooral in de dreunende cadans die elk nummer kenmerkt. Overal wordt een ritme op gang gezet die de luisteraar helemaal meesleept. Het zijn juist de meeslepende ritmes die vaak inspiratie ophalen uit de garagerock, hiphop of dance.

Nick Waterhouse vliegt op zijn nieuwste plaat in iets meer dan een half uur door elf nummers heen. Alle liedjes houden het kort. Deze hoge snelheid hoor je in elk nummer terug. De drums, gitaar of blazers houden continu het tempo hoog. Dat maakt dat de muziek liefde voor Ray Charles ademt, maar tegelijk qua tempo met beide voeten in het nu staat. Dat doet Nick Waterhouse goed. Ongetwijfeld een goede basis voor nog meer goede platen van deze Amerikaan.
Recensent:Karst Jaarsma Artiest:Nick Waterhouse Label:Innovative Leisure
Cover Millencolin - SOS

Millencolin - SOSDat er een S.O.S. klinkt vanuit Zweden is niet nieuw. Ruim veertig jaar nadat...