RECENSIE: Fun Lovin' Criminals - Another Mimosa

FLC
2019-04-08 Het is misschien wel één van de beste en sowieso één van de coolste livebands: de Fun Lovin’ Criminals. En dat terwijl Huey nou geen zanger is met een geweldige keel. Dat bewijst hij ook weer op hun nieuwe plaat Another Mimosa, wat geen meesterwerk is, maar wel een lekker schijfje.

Tegelijk blijft de luisteraar wel met de vraag zitten wat de mannen precies wilden vertellen met deze plaat. Goed, de nummers zijn allemaal ‘reworks’, oftewel covers in een nieuw jasje. Maar opener ‘Rumble’ is vreemd, Tom Petty-cover ‘Mary Jane’s Last Dance’ komt als eerbetoon nogal uit de lucht vallen en ‘A Whiter Shade of Pale’ is gewoon een ondermaatse track, die niet lekker in het geheel valt.

Het album lijkt vooral op een soort trip down memory lane. Niet voor niets verwijst de albumtitel ook naar één van de eerdere platen van de mannen: Mimosa kwam twintig jaar geleden uit. En zoals de band het zelf omschrijft: ze willen vooral hun fans meenemen op een avondje langs de muzikale invloeden die de band hebben gemaakt tot wat het is. En zo passeren Ice Cube, Bobby Womack & Georgie Fame en Freddie King de revue. Hoogtepunt van de plaat is de ‘FLC’-versie van ‘Daylight’, wat een onvervalste cruise-sfeer over zich heeft.

Wie goed luistert, hoort niet alleen eerbetonen aan helden, maar ook aan de Fun Lovin’ Criminals zelf. Niet alleen doordat de mannen ‘Love Unlimited’ en ‘Southside’ in een nieuw jasje goten, maar vooral ook omdat met smaak wordt geput uit de stijl van bekende FLC-nummers. ‘Warning’ heeft bijvoorbeeld best wel wat weg van ‘Scooby Snacks’. En net als de fans denken dat er niets nieuws onder de zon is, komen de mannen met afsluiter ‘Sunset’ op de proppen. Het is een luchtig liedje waarin de albumtitel nog even subtiel verwerkt zit.

Mede door een langdradig begin – ‘Rumble’, ‘Hello Again’ en ‘Going Down’ zijn iets te lang en monotoon voor het mooie – is Another Mimosa geen grootse luisterplaat. Tegelijk geeft het album wel een prachtig inkijkje in de diverse muzikale invloeden van de Criminals. En je moet de mannen alle credit geven voor het feit dat ze niet voor één op één covers gaan, maar echt hun eigen nummers maken van de pareltjes uit de FLC-platenkast. Al met al had de scheurende gitaar van Huey misschien vaker mogen huilen op Another Mimosa, maar al met al is het geen verkeerde plaat.
Recensent:Koen Nederhof Artiest:Fun Lovin' Criminals Label:Bertus
Cover Wille And The Bandits - Paths

Wille And The Bandits - PathsDe Engelse rootsrockers Wille And The Bandits houden van stevige rock. Het...