RECENSIE: Batmobile - Bail Was Set At $6,000,000

Batmobile
2019-06-04 Nog maar enkele jaren te gaan en het is veertig jaar geleden dat Nederland voor de eerste keer werd opgeschrikt door de psychobillies van Batmobile. Na zich eerst te hebben vergrepen aan het oeuvre van anderen, o.a. Elvis, Gene Vincent en Johnny Burnette, kwamen al snel de eerste eigen composities uit de pen van het trio en ontwikkelde de wildemannen een geheel eigen stijl, een samenraapsel van punk en rockabilly, die uiteindelijk doorgefokt en al uit zou groeien tot de unieke ‘B-music’. Uit de begintijd van Batmobile stamt Bail Was Set At $6,000,000, het derde album van de drie. De bedoeling was indertijd om het geluid zoals dat op het podium geproduceerd werd, mee te nemen naar de studio en de gitaarsound een iets prominentere rol toe te bedelen. De Fender werd omgewisseld voor een Gretsch-gitaar. Het resultaat zou een wat zwaarder geluid opleveren dat niet alleen in Nederland opgemerkt bleef. Vrijwel alle landen in Europa bleken niet bepaald gevoelloos voor de verrichtingen van de broertjes Eric en Jeroen Haamers, op respectievelijk contrabas en zang/gitaar, en drummer Johnny Zuidhof. ‘Kiss Me Now’ en ‘Calamity Man’ zouden een vaste waarde blijken in de setlist en ook het Motörhead-eerbetoon in ‘Ace Of Spades’ dat op dit album is vastgelegd, voor die tijd was het nog behoorlijk ongebruikelijk om als psychobilly-band een cover van Motorhead uit te voeren, maakte indruk.

Om de dertigste verjaardag van Bail Was Set At $6,000,000 te vieren is nu een speciale uitgave verkrijgbaar waarop het gehele album van toen is herbewerkt, waarbij gebruik is gemaakt van de originele master-tapes zoals die toen zijn opgenomen. Ook zijn er nog eens twee extra demotracks toegevoegd. In het geval van Batmobile betekent dat dus mooi zeven minuten extra speelduur, voor zover bij ons bekend heeft de band nog nooit de vier minuten overschreden, en een spatzuiver geluid op de koop toe. Om album nummer drie een historisch muzikaal document te noemen gaat misschien wat ver, maar vanaf het uitbrengen van deze plaat is het balletje uitgegroeid tot een imposante sloopkogel die, met enkele tussenpozen daargelaten, onophoudelijk is gaan rollen. Zo verscheen daar nog niet eens heel lang geleden plotseling Brand New Blisters, een gloednieuw album. Dat de band daarnaast in Nederland zijn gelijke nooit heeft gekend, staat eveneens vast en dat Batmobile in de wereld van razendsnelle gitaren, drums en slappende bas, absolute waanzin, metershoge vetkuiven, Dr.Martens-schoenen, de meest kinky seks, sci-fi-gekte en gruwelijke horror, internationaal indruk heeft gemaakt is slechts een understatement. Of die borgtocht van $6,000,000 nog eens betaald gaat worden valt te betwijfelen, maar dit jubileumfeestje, zo blijkt uit de touragenda, is inmiddels niet onopgemerkt gebleken. Sterker, nog altijd is er vraag naar live-optredens van het trio. Zo wil het dus dat de band dit jaar vanuit Nederland en de rest van Europa via de USA en Japan naar wherever en weer terug de podia zal bespringen. Kan dus ook mooi de tweede generatie wereldwijd met het ‘B-music’-virus geïnfecteerd worden en blijft dit bijzondere genre in ieder geval, zoals het er nu naar uit ziet, tot in de lengte van dagen behouden.
Recensent:Jeroen Bakker Artiest:Batmobile Label:Butler Records
Cover The Twilight Sad - It Won't Be Like This All The Time

The Twilight Sad - It Won't Be Like This All The Time The Twilight Sad is typisch zo’n band waar je als gemiddelde...

Cover Wille And The Bandits - Paths

Wille And The Bandits - Paths De Engelse rootsrockers Wille And The Bandits houden van stevige rock. Het...

ZOEKEN IN CD-RECENSIES

 

OF SELECTEER OP GENRE, ARTIEST, LABEL, RECENSENT