RECENSIE: Bruce Springsteen - Springsteen On Broadway

Springsteen
2019-03-17 Tot een aantal jaar geleden was ‘The Boss’ zo`n typisch Amerikaanse muzikant die ondergetekende vooral op afstand hield. Die albumhoes van Born In The USA, die er iets te dik bovenop liggende arbeiderslooks, ticketprijzen die niet bepaald op de arbeidersklasse zijn gericht. Het nodigde niet bepaald uit. En toch waren er zat songs waarvoor uw recensent stiekem een zwak had. Voor mensen die dit herkennen, is het aan te raden om de in 2016 verschenen autobiografie Born To Run te lezen. Het boek geeft niet alleen een goed inkijkje in de carrière en de totstandkoming van de albums van de muzikant uit New Jersey, maar het is bovenal een kwetsbaar en openhartig boek over de persoon achter de ster.

Met zijn autobiografie als nieuw hoofdstuk in zijn rijke oeuvre, werd het tijd voor nog een nieuw hoofdstuk; Een Broadwayshow. In het Walter Kerr Theatre speelde Springsteen van 3 oktober 2017 tot en met 15 december 2018 236 keer voor een uitverkochte zaal. Doordat het Walter Kerr Theatre een intieme zaal is, was de vraag naar kaarten bijzonder groot. De ticketprijzen leverden ook dit keer weer het nodige geklaag op. Gelukkig is de show integraal op Netflix te zien en is de avond ook in verschillende edities fysiek aan te schaffen. Wij doen het zelf in dit geval met de fraai vormgegeven dubbel-cd, maar er is ook een 4 LP versie voor de vinyl-liefhebber verkrijgbaar.

Springsteen On Broadway is net zo openhartig en kwetsbaar als de autobiografie, waarop de show is gebaseerd. De uitgeklede akoestische versies van zestien van Springsteens’ songs worden omlijst door verhalen die de lezer van de autobiografie zal herkennen, maar de kracht van de show zit hem er in dat Springsteen de teksten uit zijn boek uitspreekt, waardoor je de emotie er bij hoort en voelt. Dat werkt ook door in de liedjes, waardoor bijvoorbeeld ‘Born In The U.S.A.’ veel beter tot zijn recht komt dan de hitversie. Wanneer je deze versie hoort, ondersteund door het inleidende verhaal, begrijp je waarom het tot een van de meest verkeerd geïnterpreteerde hits mag worden gerekend.

Hoewel ‘The Boss’ het merendeel van de tijd zichzelf begeleidt op gitaar, aangevuld met enkele mondharmonicaklanken, maakt hij bijvoorbeeld op ‘Tenth Avenue Freeze-Out’ een uitstapje op de piano. Dat Bruce een hoop te danken heeft aan zijn vrouw Patti Scialfa, blijkt al uit de autobiografie, maar met haar aanwezigheid als Special Guest blijkt dat nog meer. Samen brengen ze op bijzonder overtuigende wijze ‘Tougher Than The Rest’, maar op de een of andere manier matchen de stemmen een stuk minder op ‘Brilliant Disguise’. Het is ze vergeven, want de liefde voor muziek, vrouw, kinderen, ouders, bandleden en vrienden staat centraal op Springsteen On Broadway en dat geven de twee duetten goed weer.

Springsteen On Broadway is een fraaie weergave van een theatervoorstelling waarbij Springsteen zich niet alleen in zijn songteksten als meesterverteller presenteert. Het maakt dit album verplichte kost voor de fan en tegelijk een intieme, kwetsbare kennismaking met een artiest van formaat. Vooral dat laatste is een zeldzaamheid.
Recensent:Ruud de Zwart Artiest:Bruce Springsteen Label:Sony Music
Cover Black Bombers - Rock & Roll Circus Radio

Black Bombers - Vol 4 ”We’re a garageband, we come from garageland” zong The Clash in 1977. Het...