RECENSIE: Hydrogen Sea - Automata

Hydrogen
2019-06-27 Het is nog steeds Hydrogen Sea, maar dan wel met een flinke uitbreiding. De band, destijds nog een duo, bracht in 2016 het debuut uit en besloot voor album nummer twee om als vijftal verder te gaan, nog altijd wordt er binnen de bestaande lijntjes gekleurd. Met nieuwe bandleden komen er vanzelf nieuwe invloeden bij en in het geval van deze Belgische band werd het een geval van het polijsten van de potentie die het duo al had, maar die als vijftal nog veel beter klinkt.

De artwork van Automata laat ons het zonnestelsel zien, schematisch. Iets wat direct bezongen wordt op de openingstrack ‘You Are Here’, een track die kwetsbaar en bescheiden onze nietigheid op deze planeet schetst . Zangeres Birsen Uçar wordt hier slechts begeleid door een piano. Het is een melancholische opener, maar absoluut geen voorbode voor wat de rest van het album gaat brengen. Gelukkig maar, want anders zou dit album wel erg zwaar worden. Op Automata komen ook de nodige luchtigere nummers voor, al zijn deze echter nooit uitbundig of losbandig. De band houdt het op ieder nummer bescheiden en enigszins klein. Het is vooral zangeres Uçar die hier de leiding in lijkt te nemen met haar fluweelzachte, meisjesachtige stem. Instrumentaal wordt zij niet ingehaald door haar medebandleden, zij bevinden zich te allen tijde een stapje achter haar.

Met drie nieuwe bandleden als toevoeging aan het tweede album is het geluid van de band wel veranderd ten opzichte van het debuut. Zowel op de plaat als live is het geluid completer geworden nu er meer instrumenten, in plaats van elektronica, aanwezig zijn. Op de voorloper werd er nog vaak voor de synthesizer gekozen, iets wat het geluid van de band deed afvlakken. Uçar onderstreepte dit ietwat vlakke geluid door vrij monotoon te zingen. En terwijl zij zich ook op dit album met een beperkt bereik laat horen, is de sfeer op Automata wel levendiger en tegelijkertijd dromerig te noemen, zoals op onder andere ‘Flogsta’ te horen is. De aanwezige strijkers laten het geluid meer vloeien en de elektronische elementen die op voorloper In Dreams veelvuldig te horen waren, hebben nu meer de rol van ondersteuner aangenomen.

Automata is een plaat geworden waarop de al bij de band aanwezige synths zijn aangevuld, waardoor je je af gaat vragen of er misschien niet nog meer in zit dan wat zij hier laten horen, iets wat uit een volgend album zal gaan blijken. Ondanks de toevoeging van drie nieuwe bandleden, klinken de Belgen nog altijd minimalistisch, enigszins mysterieus, filmisch en klein. Maar daarin lijkt juist ook de kracht te zitten. Geen bombastisch geluid, geen drukte en enthousiasme. In dit geval betekent het allemaal less is more.
Recensent:Myrthe Giesen Artiest:Hydrogen Sea Label:News
Cover Dan Vapid and the Cheats - Three

Dan Vapid and the Cheats - Three Dan Vapid And The Cheats is een Amerikaanse punkrockband die sinds 2011...