RECENSIE: Band of Skulls - Love Is All You Love

BOS
2019-07-04 Het is inmiddels een gevestigde naam, de Engelse band Band Of Skulls. Met vier albums op hun naam heeft de band tot nu toe een stabiele koers gevaren. Richting album nummer vijf zat er echter een grote verandering aan te komen die de band direct vrij rigoureus heeft aangepakt. Drummer Matt Hayward verliet de band en werd vervangen door de ex-drummer van Eagles of Death Metal, Julian Dorio, en alsof die verandering nog niet groot genoeg was, besloot de band ook nog eens om ook qua geluid het roer om te gooien. Op de eerdere albums bevond de band zich in het genre van de rockmuziek met een rebels randje, terwijl het geëxperimenteer op Love Is All You Love heeft geleid tot een meer poppy geluid. Hiermee gaat de band hoogstwaarschijnlijk zowel oude fans verliezen, als nieuwe fans winnen.

Het geëxperimenteer is door de band aangekondigd, en dit proces is vervolgens hoorbaar uitgewerkt op dit vijfde album. Met ‘Carnivorous’ wordt er enigszins donker en duister geopend en beweegt de band zich zelfs voorzichtig richting de industrial rock. Het blijft echter bij deze track, want dit geluid is vervolgens nergens meer terug te vinden. Op de rest van Love Is All You Love lijkt men vooral getuige te zijn van iets dat enigszins op een identiteitscrisis lijkt. Deze term heeft weliswaar een negatieve ondertoon en als je het minder zwartgallig bekijkt, dan laat de band op dit album simpelweg horen dat het qua stijlen een groot bereik heeft. Door minder stijlvast te zijn, spreken de Engelsen een groter publiek aan, maar zullen zij hoogstwaarschijnlijk ook fans van het eerste uur gaan verliezen.

De band gaat van de industriële opener, via het rockende ‘That’s My Trouble’, naar het soul-achtige geluid van de titeltrack, om uiteindelijk te eindigen met ‘Gold’ dat invloeden van de funk bevat. De grote vraag is daarom; wat wil Band of Skulls? Of eigenlijk; weet Band of Skulls wat het wil? De Engelsen hebben met vier albums inmiddels wat krediet opgebouwd om zich een misser te kunnen permitteren. Laten we het vooral wijten aan het wisselen van een derde van de bandleden, dat het even een kwestie is van de nieuwe koers bepalen. Laten we dan dit album vooral even als een tussendoortje beschouwen.
Recensent:Myrthe Giesen Artiest:Band of Skulls Label:News
Jade

Jade Bird - Jade BirdHet titelloze debuutalbum van Jade Bird is er één om je vingers bij af te...