RECENSIE: Iron & Wine - Our Endless Numbered Days

Iron
2019-06-16 Iron & Wine brengt hun tweede album na vijftien jaar opnieuw uit in een deluxe versie. De originele twaalf nummers zijn geremastered en er zijn acht demoversies van nummers, die op het origineel staan, aan toegevoegd. Daarnaast bevat het een bijlage van twaalf pagina's met liner notes van schrijfster Amanda Petrusich, die toentertijd de lovende recensie voor Pitchfork schreef. Over het album Our Endless Numbered Days schrijft ze "It is a timeless record about the passage of time." Toen het album in 2004 werd uitgebracht was het, met een wereldwijde verkoop van een half miljoen exemplaren, een onverwacht succes. Vergeet niet dat op dat moment een albums als American Idiot van Green Day bovenaan de hitlijst stond. Het was een tijd waarin dit akoestisch en zacht gezongen werk niet leek te passen.

Het album heeft de tand des tijds doorstaan: de kracht zit vooral in de sterke teksten die gepaard gaan met een ijzingwekkende, naakte instrumentatie. Ogenschijnlijk lijkt de band te bestaan uit een zanger die heel zachtjes en rustig zijn poëzie vertolkt, waarbij hij zichzelf begeleidt op banjo of akoestische gitaar. Toch zijn de overige bandleden niet zonder inbreng, zij het dat zij juist heel spaarzaam hun bijdrage laten horen. Maar juist de achtergrondstem van zus Sarah Beam op opener ‘On Your Wings’ of 'Teeth In The Grass’, als ook de percussie van producer Brian Deck op "Cinder And Smoke", laten horen dat zanger Sam Beam dit album niet alleen zo heeft kunnen laten klinken. Dat is het mooie van deze deluxe versie: hoe goed de demoversies ook zijn, je hoort de invloed van de andere muzikanten overduidelijk op de finale versie. Het is net alsof Beam hen hiermee in het zonnetje wilt zetten.

Toch is wel enige nuance gepast: sommige nummers klinken wel heel bekend in de oren. Dat klopt ook wel. Eén van de hoogtepunten van het album, ‘Naked As We Came’, heeft al meerdere malen gediend als achtergrondmuziek bij series als The L word en Greys Anatomy en het is zelfs gecovered door Natalie Imbruglia. De emotionele impact die het toentertijd had is er inmiddels wel vanaf, al is Beam hier poëtisch op zijn best wanneer hij de dood bespreekt met zijn naasten (”One of us will die inside these arms/ Eyes wide open, naked as we came/ One of us will spread our ashes around the yard”).

Wat bij meerdere luisterbeurten vooral opvalt is hoe stevig de nummers individueel blijven staan, met elk hun eigen waarde. Van het bluesachtige 'Free Until They Cut Me Down", tot aan de slow ballad ‘Passing Afternoon’. Het album is zo goed opgebouwd dat je het wilt blijven draaien. Je merkt direct dat je te maken hebt met een klassieker die nog vele jaren mee zal gaan. Voor diegenen die dit album allang in huis hebben heeft deze versie wellicht geen meerwaarde, al klinken de nummers vakkundig en met respect opgepoetst. Voor diegenen die nog geen kennis hebben genomen van deze artiest of dit album, gun jezelf dit cadeautje.
Recensent:Hendrik Goos Artiest:Iron & Wine Label:Subpop
Cover Flight of the Conchords - Live In London

Flight of the Conchords - Live In London Flight Of The Conchords trok in 2018 de wereld over met de ‘Flight Of The...

Cover Priests - The Seduction Of Kansas

Priests - The Seduction Of Kansas Na een reeks EP’s verscheen in 2017 eindelijk het debuutalbum Nothing Feels...

ZOEKEN IN CD-RECENSIES

 

OF SELECTEER OP GENRE, ARTIEST, LABEL, RECENSENT