RECENSIE: Snapped Ankles - Stunning Luxury

Snapped
2019-08-01 Mensen die naar pop luisteren mogen direct afhaken. Zo, dan is dat alvast gezegd. Want nee, de Londense band Snapped Ankles speelt nou niet bepaald luistervriendelijke muziek. Maar het moet gezegd: hun debuut Come Play The Trees werd uitstekend ontvangen en ook Stunning Luxury is geen slechte plaat.

Toch is het vervolg minder dan de eerste. Dat heeft simpelweg van doen met het gebrek aan absolute urgentie, de te hoge mate van herhaling en het idee dat deze band te snel te veel heeft gewild.

Neem nu ‘Dial The Rings On A Tree’. Vette titel, maar het nummer is net teveel. Hoewel het tempo werkelijk verschroeiend is en de meeslependheid navenant, vraagt de track net om even wat minder. Bepaalde tonen, bepaalde kleine gebbetjes waren niet nodig. En om het geheel net wat in te korten had de hoofdzin van het nummer wel wat minder vaak herhaald mogen worden. Het heeft er alle schijn van dat in hun poging er een meesterwerk van te maken, de bandleden net wat teveel kwastjes en kleurtjes hebben gebruikt.

Tegelijk moet gezegd worden dat het album slim in elkaar zit. Productietechnisch is er niks mis mee en de band heeft bovendien slim geschreven. Zo sluiten meerdere nummers naadloos op elkaar aan, waardoor de luisteraar niet naar liedjes luistert, maar naar een geheel. Anderzijds is dat soms juist een zwakte aan Stunning Luxury, want doordat tracks behoorlijk op elkaar lijken, kan verveling en verwarring ontstaan.

En last but not least is een echt minpuntje dat de bezetting – die overigens optreedt verkleed als een soort sjamanen/als een bos verkleedde mensen – niet kan zingen. Maar het wel doet. Daardoor blijf je te maken hebben met gemutter en een beperking in de melodie. Dat past bij het geheel, maar in drie kwartier materiaal had een klein beetje reikwijdte toch fijn geweest.

Daarmee komt Stunning Luxury niet in de jaarlijstjes. Tegelijk is het zeker geen verkeerde plaat, die zeker in de live-setting nog wel eens gevaarlijk veel enthousiasme kan genereren.
Recensent:Koen Nederhof Artiest:Snapped Ankles Label:Leaf Label
Cover Elder Island - The Omnitone Collection