RECENSIE: ViVii - ViVii

ViVii
2019-06-28 ViVii debuteert met slaapverwekkende dreampop. Elf mierzoete liedjes van een verliefd stelletje. Hoe Emil and Caroline Jonsson elkaar leerden kennen is voer voor de toekomstige musical; kennismaking op zomerkamp, verliefd als tieners, samen de wijde wereld in en daarna terug naar het veilige Zweden om een gezin te stichten. Wedden dat ze ook een gezellige labrador hebben die door de tuin dartelt? In de tussentijd richten ze een band op en breken langzaam door. Zit het glazuur nog op je tanden? Of ben je ondertussen ook kotsmisselijk?

Galm is het magische element van dreampop. Bij de hollow body guitar sound verwacht je eigenlijk niets anders. Maar de zang van Caroline verdrinkt er op de meeste nummers in. Met haar kinderstemmetje zingt ze over de liefde in al zijn vormen. ”So much more than a feeling”. Nummer voor nummer word je lomer en slomer. Uptempo kom je bijna niet tegen. Totdat je wakker schrikt als op ‘Fibromyalgia (outro)’ opeens een ritmebox is te horen. Dit nummer is met de baspartij eigenlijk best wel te pruimen. De opleving is helaas van korte duur. De laatste twee songs vervolgen met gitaargetokkel en rustig drumwerk. Als er dan in ‘Savant’ kindergebrabbel – hun eigen kroost? – doorheen gemixt wordt, gaat het licht definitief uit.

In het persbericht wordt, naast het sprookje, ook veel aandacht besteed aan de gestructureerde muzikale aanpak. Maar die komt nou eenmaal vanzelf als er kinderen komen, legt Emil uit. Twee van de nummers van ViVii werden vorig jaar al uitgebracht. Deze werden gedraaid bij 3FM en BBC6, en zijn ook best vaak gestreamd. Na optredens tijdens London Calling en Eurosonic, hebben ze ondertussen in Paradiso gespeeld, weliswaar in de kleine zaal, maar toch. Kennelijk slaat dit genre bij een groter publiek aan. Dat roept wel de vraag op wie hier dan zo van smult. Het zullen ongetwijfeld jonge mensen zijn die ViVii’s succes als bewijs aandragen dat het echt wel mogelijk is om een band en gezin in harmonie te combineren. Sweet Dreams. Het voelt allemaal een beetje als een hype aan. De tijd zal ons leren waar dit heen gaat.
Recensent:Dave Stam Artiest:ViVii Label:Orchard Records
Cover Wardrobe - Giving Up A Ghost

Wardrobe - Giving Up A GhostIn 2017 gaf de Vlaamse Johan Verckist met zijn project Wardrobe een frisse...