RECENSIE: Toby Goodshank - Untitled

Toby
2019-10-15 Het valt niet altijd mee om een goede titel voor je album te bedenken. Dit kun je oplossen door er een volgnummer aan te geven, of om het gewoon dezelfde titel als je naam te geven. Of zoals Toby Goodshank simpelweg het Untitled te noemen, zoals hij tien jaar geleden deed. Het werk van de underground artiest uit New York is geheel geremastered voor vinyl en opnieuw uitgebracht op zo’n mooie, in dit geval, gele schijf.

Het is misschien een melige titel voor een plaat en als je de credits doorneemt en naar de teksten luistert zou je kunnen denken dat het inderdaad allemaal een grap is. Ook de titels van de nummers zijn eigenlijk gewoon genummerd in plaats van echte titels. “I’m gonna jerk your boyfriend off until she cries” zingt hij op het vijfde nummer. Dit klinkt allemaal erg grappig, maar Goodshank graaft wel degelijk een stuk dieper.

Dat is ook te horen aan de muziek, die duidelijk goed in elkaar steekt. Zo is er enorm veel variatie in de nummers, van een soort pakkend Weezer achtig liedje waar de plaat mee opent, tot een rapnummer als nummer drie en sombere grunge in zes. Tussendoor hoor je ook nog fraaie folk en elektropop. Goodshank weet instrumentatie goed toe te passen waardoor er veel details in de liedjes te horen zijn. Samen met de niet alledaagse structuren, weet hij met originele composities te komen. Het sfeervolle laatste liedje van de tien is hier exemplarisch voor, met fraaie accenten, harmonische zang en een blokfluit.

Goodshank is een veelzijdig artiest die overduidelijk geen mainstream muziek maakt, daarvoor is hij te lastig in een hokje te plaatsen en gaat hij te compromisloos te werk. Het is misschien wel te vergelijken met de beginjaren van Beck. Maar dat zijn juist aanbevelingen om zijn muziek te gaan beluisteren. Deze plaat biedt daarvoor genoeg materiaal om je tanden eens in te zetten.
Recensent:Ronald Kats Artiest:Toby Goodshank Label:Tiny Room Records
Cover LÉVI - As I Am

LÉVI - As I Am LÉVI geeft met As I Am een proeve van bekwaamheid. Vorig jaar studeerde...