RECENSIE: Plague Vendor - By Night

Plague vendor
2019-10-09 Geef ze een half uurtje en ze hebben er tien nummers op zitten. Dat geeft maar ongeveer het tempo aan waarin de mannen van Plague Vendor zich door hun tweede plaat heen rammen. Daarmee is By Night een tikkie te kort, en dat is niet het enige issue.

Toch begint het album werkelijk heerlijk. Hoewel ‘New Comedown’ op de keper beschouwd maar twee riffs bevat, is het wel alsof er een kanon wordt afgeschoten. We sprinten het album op met een raggende gitaar, een bijna hinkelend ritme en uitstekende schreeuwzang van frontman Blaine. Die jongen kan sowieso zingen, op het hele album is hij perfect gedoseerd met verschillende facetten van zijn zang in de weer.

De tweede ronde over de atletiekbaan is ook prima, met ‘Nothing’s Wrong’. En ‘All Of The Above’ is zo allemachtig snel-én-dansbaar, dat ook daar de luisteraar vrolijk van wordt. En wie zou er niet meer koebel willen in een tweede couplet? Dronend galmen de mannen verder, inclusief een met effecten doorspekte break.

Daarna is het echter een beetje gedaan met de pret. Hoewel het goed voorstelbaar is dat de mannen kozen voor een tragere track om het album iets meer dynamiek te geven, werkt het toch averechts. ‘All Of The Above’ duurt eigenlijk al iets te lang en in de nummers daarna begint de verveling steviger toe te slaan. Pas in het slotstuk van ‘White Wall’, wanneer we al ruim over de helft van het album zijn, komt er weer wat terug van de pit die de band o zo nodig heeft.

Helaas komt de vliegende start nooit helemaal meer terug. Het trucje is blijkbaar niet toepasbaar op een heel album, en dat is zonde. De nummers lijken daarvoor te veel op elkaar, met een vullende bas, een standaard beat en een gitaar die een beperkte rol speelt. Alleen bij het vocaal beginnende ‘Snakeskin Boots’ veert de luisteraar nog eenmaal op. Dat is vooral te danken aan de ratelende zanglijn, die perfect wordt gestut door de bas. En als de afsluiter ‘In My Pocket’ dan juist dankzij de simpelheid en het subtiele pianootje – die maar één klank aanslaat overigens, ligt headbangen toch weer op de loer.

Toch blijft na het geheel van By Night een beetje een gevoel hangen dat hier meer in had gezeten. Want met een paar hele vette tracks komen de mannen van Plague Vendor er niet. Een goede start en een dito einde is niet genoeg voor een ruime voldoende.
Recensent:Koen Nederhof Artiest:Plague Vendor Label:Epitaph
Cover Rapalje - Scotland`s Story

Rapalje - Scotland`s Story Rapalje is een term voor gajes/tuig/schorriemorrie. Het komt van het Franse...