RECENSIE: Kishi Bashi - Omoiyari

Kishi
2019-08-15 Kishi Bashi is uit op een een missie: hij voelt zich onveilig in het huidige sociaal politieke klimaat van de Verenigde Staten en zoekt naar een manier om dit tot uiting te brengen. Hij dook in zijn eigen verleden als zoon van Japanners die zich na de Tweede Wereldoorlog gingen vestigen in dit voor hen nieuwe thuisland. Hij ging nog iets verder en zo kwam hij terecht in de periode direct na Pearl Harbour, waar Japanners door de Amerikaanse staat werden geïnterneerd. Hij vergelijkt deze periode als die waar hij zich nu emotioneel in bevindt en besloot dit als basis te laten gelden voor zijn vierde soloplaat Omoiyari. Dit is een Japans begrip, wat hij zelf omschrijft als "the idea of creating compassion towards other people by thinking about them".

Om het album tekstueel inhoud te geven heeft hij Japanners gesproken die geïnterneerd werden en heeft hij de centra bezocht waar dit plaatsvond. De emoties die hierbij loskwamen heeft hij omgezet in een soundtrack bij een nog te verschijnen film, waarin de Japans-Amerikaanse gemeenschap centraal staat gedurende de Tweede Wereldoorlog. De teksten zijn scherp, waarbij het veel vanuit een ander persoon wordt verteld, bijvoorbeeld op 'Angeline' ("The foreman, he had to come to find prison folk to work the mine / The judge was there to give me time away from my Angeline.").

Kishi Bashi weet het verhaal vanuit meerdere perspectieven te vertellen. Op 'Theme From Jerome' bezingt hij het gezichtspunt van een moeder, die met de kinderen is achtergebleven in een kamp - "And when they sleep she'd sing this melody / To her beloved sons, forgotten words from Japan". Het feit dat twee verliefden hun herinneringen niet kunnen delen wordt mooi verwoord in 'A Song For You' met "We pledged to send a photograph of every frame, of every laugh we meant to have".
Ook schuwt hij het niet de alom geliefde Amerikaanse president Roosevelt verantwoordelijk te houden voor het leed wat hij de Japanse immigranten heeft aangedaan in 'F Delano'. "Named of the leader who favored a nation after his own / Into the desert he pushed all the Nips, ... Sentenced with no plan ahead of you / Without a heart / No winning hand for any man or child, F Delano” .

Wat het album bijzonder maakt, is dat de muziek heel luchtig is met een dikke knipoog naar het werk van zowel Bon Iver als Sufjan Stevens. Als je de teksten er niet op zou nalezen, zou je niet beter weten dan dat het hier om een heerlijke zomerplaat gaat. Daar schuilt ook de kracht van Kishi Bashi: een hele zwarte periode in de geschiedenis verwoorden met prachtige teksten en klanken. De boodschap wordt gebracht in een prachtige hoes. Hierop staan houten vogels afgebeeld, die gemaakt zijn in de interneringskampen tijdens de oorlog. Het blijft je verbazen dat er zoiets moois kan voortkomen uit zoveel leed.
Recensent:Hendrik Goos Artiest:Kishi Bashi Label:Joyful Noise
Cover Defeater - Defeater

Defeater - DefeaterVoor wie een groot liefhebber is van melodische hardcore waarbij...

Cover Mother Bass - The Bullet Wound Is Gone

Mother Bass - The Bullet Wound Is Gone Rockformatie Mother Bass uit Nijmegen laat zich het liefste niet vastpinnen...

ZOEKEN IN CD-RECENSIES

 

OF SELECTEER OP GENRE, ARTIEST, LABEL, RECENSENT