RECENSIE: Imperial Teen - Now We Are Timeless

Imperial Teen
2019-10-11 Imperial Teen is een formatie bestaande uit Roddy Bottum van Faith No More, Will Schwartz van hey willpower, Lynn Truell van Sister Double Happiness en Jone Stebbins van The Wrecks. Het laatste album stamt uit 2012 en volgens Stebbins heeft dit zo lang geduurd omdat de bandleden ver uit elkaar wonen. Maar uiteindelijk is hier dan toch het zesde studioalbum Now We Are Timeless.

Imperial Teen komt al uit 1996 en staan bekend om het on stage wisselen van instrument. De band komt officieel uit San Fransisco, maar voor Now We Are Timeless is geschreven in Los Angeles, Denver en New York. Doordat verschillende mensen zingen, en je dus verschillende stemmen hoort, is het album lekker veelzijdig en is het een samenstelling van meerdere invloeden en stijlen. Een plaat die zeker niet saai is en je blijft verrassen.

Now We Are Timeless is verrassend poppy. De band maakte in het verleden vooral alternative en indie maar dit album is vooral veel pop. ‘We Do What We Do Best’ lijkt het meeste op wat je kent van Imperial Teen. Een alternatieve song die lekker brutaal is. Bij ‘Somebody Like Me’ zakt de interesse even in. Het nummer mist de kracht om te knallen of juist de kwetsbaarheid die zo’n nummer nodig heeft. Het zorgt helaas voor een minpuntje op een verder erg goede plaat. Mooie afsluiter is het dromerige ‘Timeless’, wat de titel van de plaat, en het nummer, eer aan doet. Een erg sterk en goed nummer waarmee Imperial Teen zichzelf weer even goed op de kaart zet.

Now We Are Timeless is een leuke verrassing na een afwezigheid van zeven jaar. Het is een leuke plaat met veel verschillende invloeden. Jaren tachtig, pop, rock, indie, het zit er allemaal in. De plaat is het zeker waard om ontdekt te worden.
Recensent:Linda Kremer Artiest:Imperial Teen Label:Merge Records
Cover Drab Majesty - Modern Mirror

Drab Majesty - Modern MirrorVoor een album met de titel Modern Mirror klinkt dit derde album van Andrew...