RECENSIE: Changing Tides - Changing Tides

CT
2019-10-01 Changing Tides is een Noord-Brabantse metalformatie die sinds 2013 actief is en aangeeft zijn inspiratie voornamelijk te zoeken in de death- en metalcore. Tot zover nog niets bijzonders, maar de eerste single die we in 2018 te horen kregen, 'Awareness', bleek dat wel te zijn en werd dan ook behoorlijk goed ontvangen. Het blijkt geen toevalstreffer, want ook met hun eerste EP Changing Tides bewijzen de heren meer te zijn dan een groep vrienden met een uit de hand gelopen hobby.

Op opener ‘The Sixth Call’ worden gelijk alle registers opengetrokken. Wat direct opvalt is dat de EP werkelijk retestrak klinkt. Niks geen rommelige brei van riffs en roffels, maar een kraakheldere plaat waar sommige ervaren bands nog wat van zouden kunnen leren. Hierdoor komen de ritmewisselingen van drummer Thijs Versantvoort en bassist Timmy de Man geweldig tot hun recht, en ook het gevarieerde gitaarspel van Bas van Kampen en Daan van Vucht klinkt geweldig. De nummers op Changing Tides zijn erg afwisselend en bedienen daardoor een groot metalpubliek: naast de eerdergenoemde metalcore invloeden herkennen we ook bands als Lamb Of God en Slipknot en ook thrash-solo’s behoren tot het repertoire.

De eerste helft van de EP is werkelijk een genot om naar te luisteren. Vernieuwend is de muziek niet, maar de nummers klinken fris en het feit dat de heren dit niveau halen is bewonderenswaardig. Zanger Kasper Wienk speelt hier ook een belangrijke rol. Hoewel hij weinig varieert met zijn vocalen, zorgt hij er wel voor dat zijn agressieve stemgeluid een belangrijk onderdeel wordt van het geluid van Changing Tides. Niet te veel op de voorgrond, maar altijd onder controle en waar nodig present om net dat laatste zetje te geven. Naarmate de tweede helft van de plaat vordert zakt het niveau van de EP iets in - ‘Fear/Reality’ en ‘Brumal’ zijn beduidend minder dan de eerste vier nummers – maar een goede eerste indruk is dan al lang en breed gemaakt.

Nee, de Brabanders gaan niet buiten de gebaande paden en niet alle nummers zijn even onmisbaar. Overtuigen doen ze met Changing Tides daarentegen wel degelijk. Tracks als 'The Sixth Call', de strakke productie, het muzikantschap: het moet gek lopen wil deze plaat niet een vervolg krijgen in de vorm van wat (club)shows of een tweede EP.
Recensent:Robin Hogenboom Artiest:Changing Tides Label:Eigen Beheer
Cover Port Of Call - Clear Memories

Port Of Call - Clear MemoriesPieter van Vliet is geen onbekende in de Nederlandse muziekscene. Het aantal...