RECENSIE: Bonny Light Horseman - Bonny Light Horseman

Bonny LightHorse
2020-03-15 Bonny Light Horseman is een gelegenheidsformatie van zangeres Anaïs Mitchell (ook gitaar), zanger en alleskunner Eric D. Johnson (Fruit Bats, The Shins) en zanger/multi-instrumentalist Josh Kaufman (War On Drugs, Josh Ritter).

De bandnaam Bonny Light Horseman is afkomstig van een Engels/Ierse folk traditional over een omgekomen soldaat van de Napoleontische oorlog. De bandnaam, de gelijknamige albumtitel én de titeltrack verraden daarmee al iets van de inhoud van het album. Het debuutalbum van Bonny Light Horseman staat vol traditionele folksongs die muzikaal en tekstueel zijn bewerkt door het gelegenheidstrio, dat op het album wordt bijgestaan door drummer J.T. Bates en bassist Michael Lewis.

De plaat opent met het titelnummer ‘Bonny Light Horseman’. Een versie van het nummer werd al eens uitgebracht door de vooral in de jaren zeventig actieve Ierse folkband Planxty. Het nummer handelt over een vrouwelijke hoofdpersoon die smacht naar haar man die zij heeft verloren in een verre overzeese oorlog: ”I would fly over the ocean where my own true love lie, and if I was some small bird and if I had wings to fly”. De heldere maar karaktervolle zangstem van Anaïs Mitchell en het geluid van de viool zorgen voor de juiste weemoedige sfeer.

Op ‘Deep In Love’ neemt Eric D. Johnson de leadvocals voor zijn rekening. In het refrein smelten de stemmen van Johnson en Anaïs Mitchell mooi samen. Het liefdesdrama ’Blackwaterside’ werd eerder op plaat gezet door Bert Jansch en Led Zeppelin (door die laatste onder de titel ‘Black Mountain Side’).

‘Jane Jane’ kent een vertolking van Peggy Seeger en de spiritual ‘Bright Morning Stars’ één van Steeleye Span. Het zeemanslied ‘Lowlands’ kan de luisteraar bekend in de oren klinken. Dit lied wordt geregeld gezongen door shantykoren die zijn gespecialiseerd in het ten gehore brengen van traditionele zeemansliederen (shantys). Het nummer is overigens ook al eens uitgebracht door Rufus Wainwright en Kate McCariggle (als ‘Lowlands Away’ op hun album Rogue’s Gallery: Pirate Ballads, Sea Song & Chanteys).

De hedendaagse vertolkingen van de folk traditionals krijgen een sobere instrumentale begeleiding die geheel ten dienste staat van de fraaie (samen)zang van het gelegenheidstrio, aangevuld met een hele reeks, voornamelijk vrouwelijke, gastvocalisten. Met Bonny Light Horseman levert Bonny Light Horseman een sfeervol album af. Benieuwd of ze de volgende keer met eigen werk komen.
Recensent:Bart Slaats Artiest:Bonny Light Horseman Label:37d03d
Cover Torres - Silver Tongue

Torres - Silver Tongue Torres , de artiestennaam van de Amerikaanse Mackenzie Scott, behoorde ooit...