RECENSIE: Bonde Do Role - With Lasers

Bonde Do Role - With Lasers
2007-07-12 De Braziliaanse stad Curitiba heeft een universiteit en voor de toeristen een trein, die een rit door de jungle maakt. Maar Bonde Do Rolê bewijst met het album With Lasers, dat de stad nog meer te bieden heeft. Bonde Do Rolê bestaat uit drie muzikanten, die hun muzikale inspiratie onder andere halen uit de baile funk. Bij het horen van die muziek waan je je op een feestje waar iedereen danst. Denk aan dancehall op een basis van Braziliaanse ritmes uit een drumcomputer, elektronische muziek met teksten die gaan over onderwerpen als sex, caipirinha en rock’n roll. Gedeeltelijk bestaan de nummers overigens uit een samenraapsel van een hoop slang, die door de meeste Brazilianen niet eens wordt begrepen.

Bonde in de naam van de band staat voor ‘gang’, Rolê staat voor het café ‘Rolê Lunches’ in Curitiba, waar de drie rondhingen, luisterend naar hun favoriete baile funk radiostation. Na een hoop gesampled te hebben begonnen ze eigen geluidjes te produceren en demo’s rond te sturen. Dat werd goed opgepikt, de muziek werd in clubs en op feestjes gedraaid. Diplo kreeg lucht van de muziek van deze Brazilianen en besloot ze te tekenen.

Net als de carioca van Cansei De Ser Sexy, laat deze bonde zien dat er in Brazilië heel wat meer te dansen valt dan de samba en de forró, en dat er net in dit Latijns-Amerikaanse land even goed een cultuur bestaat van electronische dansmuziek. In Nederland is dat ook ontdekt, want op 5 Days Off stond dit drietal geboekt. Ik ben benieuwd hoe groot de markt voor Bonde Do Rolê blijkt te zijn in dit ‘koude kikkerlandje’. De muziek is redelijk laagdrempelig en zou zowel liefhebbers van electronische muziek als urban aanspreken. Vamos dançar?
Recensent:Ike Breed Artiest:Bonde Do Role Label:Domino Records
SimpleSongs - Last Day On Earth

SimpleSongs - Last Day On Earth SimpleSongs is het eenmansproject van singer-songwriter Ken Veerman. Hij...