RECENSIE: Jason Isbell & The 400 Unit - Reunions

Jason Isbells
2021-01-10 Jason Isbell zit al jaren aan de top van zijn kunnen. Sinds zijn debuutalbum uit 2007 is Jason al toe aan zijn zevende CD. Hij is getransformeerd van de aangename rootsrocker naar een classic rockartiest die zich kan meten met de groten op aarde. Op zijn laatste CD Reunions gooit hij er weer een schepje bovenop. Samen met zijn vaste band The 400 Unit is het resultaat een prachtige mix van rock ’n’ roll, goede verhalen en pakkende teksten.
Neem bijvoorbeeld de opener ‘What’ve I Done To Help’ met een hypnotiserend herhalend refrein, stevige drums en prachtig slidegitaar. Een liedje dat het gevoel van volle stadionconcerten zo weer voor de geest haalt. Ook bij ‘Overseas’ creëert de band een fantastisch classic rockritme. Wederom start het liedje met een geniale slidegitaar. Tegen het einde stapt het ritme over naar een Dire Straits melodie waar de geest van Mark Knopfler doorheen waart.

Jason Isbell schrijft sterke teksten en juist in de kleinere liedjes komt dat goed tot zijn recht. Bijvoorbeeld in het kabbelende ‘Letting You Go’ waarbij Isbell zich voorstelt zijn pasgeboren dochter weg te geven op haar bruiloft. Het is net zo’n mooie evergreen als ‘If We Were Vampires’ uit 2017. Knapper, en wellicht zelfs persoonlijker, is ‘It Gets Easier’. Openingstekst ”Last night I dreamed that I have been drinking, same dream I have twice a week” pakt je, gegeven de voormalige alcoholverslaving van Isbell, gelijk. Wat volgt is een persoonlijk verhaal over hoe je nooit van zo’n verslaving af komt. Met een knallend drumritme en stevig gitaarspel is het verhaal verpakt in een lekker liedje.

Zo laat Jason Isbell met zijn 400 Unit horen dat deze heren net zo onafscheidelijk zijn als Bruce Springsteen en de E Street Band. Reunions is een plaat gevuld met persoonlijke verhalen en sterke rootsrock. Een CD van een niveau dat zich moeiteloos plaatst tussen een aantal in het collectief geheugen geworstelde platen van de grote classic rockartiesten.
Recensent:Karst Jaarsma Artiest:Jason Isbell & The 400 Unit Label:Thirty Tigers
Dead lakes

Dead Lakes - New LanguageDead Lakes is een broeierig moerasgebied in het noorden van Florida waar niet...