RECENSIE: Wood - Wood

Wood - Wood
2007-07-17 Op de redactie van Festivalinfo ontvangen we met behoorlijke regelmaat cd’s. In veel gevallen zit daar dan een persbericht bij, die ons inzicht geeft in het genre, de invloeden en dat soort zaken. En dan is er ook nog Google, die ons nog wat verder kan helpen. Ook de eigen beheer cd van Wood bevatte een persbericht, waarin verteld wordt dat Wouter Loderichs (de belangrijke man achter deze cd) eerder al in de bands Brasco en Judge Abraham & The Jury speelde.

De invloeden van Wood liggen in de hiphop, funk, blues en rock. Je moet dan denken aan namen als Lamb, Guruz Jazzmatazz (deel I en II) en Tricky. Maar het bizarre is, dat noch de naam Wouter Loderichs, noch de band Wood, noch Brasco veel informatie opleveren als je ze opzoekt via Google. Judge Abraham & The Jury komt één keer voor, als voorprogramma van Calexico in de Effenaar, maar verder dus niks. Wie is deze Wouter Loderichs dan? Het is lastig te vinden. Een kort telefoongesprek met Loderichs leerde ons in ieder geval dat hij 32 is, dat ie al een behoorlijk bewogen leven achter zich heeft en dat de teksten op Wood dan ook zeker betekenis hebben.

Wouter Loderichs is dus de hoofdbespeler van Wood en de blues invloeden zijn duidelijk te horen. Loderichs zelf zingt, bespeelt de electrische gitaar, de bas en neemt de productie voor z’n rekening. Elroy Hasselt doet de backing vocals, bespeelt de djembé, de cajon en andere ritme-instrumenten. Verder wordt gebruik gemaakt van heel wat gastmuzikanten.

Wood begint met het vrij harde ‘Slide Under’, waarin Bertus Veeningen de ebow (een gitaaronderdeel) bespeelt. Een strak geproduceerd nummer, met een vage triphopbeat welke je aan Tricky doet denken. ‘Circusbluescircus’ is een zeer bluesy track, met Anne-Maarten van Heuvelen op de bas. De stem van Loderichs past perfect bij de blues.

Via het persoonlijke ‘Damn Shame’, over een gebroken liefde, naar ‘Reputed Dealers’, die met de didgeridoo van Michiel Teijgeler en de geweldige triphopbeat een heerlijk duister randje krijgt. Spannend is ook ‘Love’s on Waitin’ Time’, waarin je continu voelt dat er een explosie komt, maar die komt er nooit echt. Hoogtepunt van het album bewaart men voor het laatst, met ‘Like Water (excerpt)’. Een didgeridoo-intro die z’n weerga niet kent. Een track die triphop hoog in het vaandel heeft staan, maar wel erg kort duurt. Er zit namelijk een lange pauze in, waarna het album afgesloten wordt met een hiphopnummer met alleen maar samples.

Wood is al met al een bijzonder aardig album geworden, zeker als je beseft dat het in eigen beheer is uitgegeven. Een prachtig, fraai vormgegeven doosje en een cd die zeer zeker vaker in m’n cd-speler zal verdwijnen. Wouter Loderichs heeft het album zeer strak geproduceerd en dat is in dit geval geen nadeel. Wood met het album Wood is te beluisteren via hun MySpace en is zeker de moeite waard. Het album zal later deze maand waarschijnlijk te bestellen zijn via hun nog niet geopende website.
Recensent:Steven van Beek Artiest:Wood Label:Eigen Beheer
Dragons - Here Are The Roses

Dragons - Here Are The Roses Dragons is een duo dat bestaat uit Anthony Tombling Jnr en David...