RECENSIE: The Maple Room - A Glimpse of the Inside

The Maple Room - A Glimpse
2007-07-22 Het Vlaamse The Maple Room staat in thuisland op grote festivals als Graspop, Pukkelpop en Groezrock en ook buiten België staan ze vaak op de planken, dit met o.a. Bullet For My Valentine, Aiden en Funeral For A Friend. Zoals je merkt doen deze jongens het erg goed, maar nog niet in Nederland. Wellicht heeft het te maken met de Nederland – Belgie relatie of wellicht gewoon door de naamsbekendheid hier. Er is een grote kans dat je een “The Maple wie?” krijgt wanneer je over deze emo-core begint, de band hoopt hier verandering in te brengen met hun tweede plaat: A Glimpse Of The Inside.

Het vorige album zag er al mooi en professioneel vormgegeven uit, maar met deze gooien ze er nog een schepje bovenop. Geen ordinaire (stoer bedoelde) bandfoto, maar lekker simpel en strak. Wanneer je naar het twaalfnummerige schijfje luistert hoor je al snel het verschil met het debuutalbum. Dit verschil zit hem in het mix werk, het harde en scherpe van de band is verdwenen en het zestal is gaan klinken als de vele dozijn bandjes uit Amerika. Wat niet meteen negatief hoeft te zijn.

Toch is The Maple Room bij hetzelfde concept gebleven; scream en clean vocals wisselen elkaar af in de nummers. Wat zelfs nog wordt bijgestaan door een derde stem, deze van de gitarist. Dit zorgt er voor dat de nummers op het album geen minuut vervelen en je tracks als ‘Archives’, ‘Bulletproof Near You’ en ‘Gravida 0’ non-stop kunt luisteren. Zeker een tip voor fans van bands als Silverstein!
Recensent:Marcel Kamphuis Artiest:The Maple Room Label:Funtime Records
The National - Boxer

The National - Boxer The National moet je ergens plaatsen tussen Tindersticks, Madrugada en,...