RECENSIE: No Use For A Name - All The Best Songs

No Use for a Name - All the best songs
2007-07-18 Al twintig jaar opereren zanger/gitarist Tony Sly en drummer Rory Koff met wisselende bassisten en gitaristen (nu respectievelijk Matt Riddle en Dave Nassie) onder de naam No Use For A Name; een naam die binnen de punkrock-scene net zo klinkend is als Nofx, Lagwagon, Rancid en Pennywise. Met All The Best Songs haalt u direct een prima retrospectief van de band in huis.

De maar liefst zesentwintig songs op All The Best Songs zijn door de band zelf uitgekozen en ook in de volgorde heeft de band inspraak gehad. Zo wilde frontman Tony Sly beslist beginnen met zijn persoonlijke favoriet (en absolute klasbak) ‘International You Day’ uit 2002. Van een chronologische terugblik is dus geen sprake, waardoor het schijfje enerzijds misschien een wat rommelige indruk maakt, maar anderzijds ook de contrasten en overeenkomsten tussen toen en nu goed in de verf zet.

Hoe dan ook, de muzikaal vaak intense, krachtige, energieke en melodische en tekstueel serieuze en doordachte nummers volgen elkaar in rap tempo op en laten steeds een bezielde en bevlogen band horen. Vooral de oudere songs ‘Justified Black Eye’, ‘Fatal Flu’, ‘Soulmate’, ‘Permanent Rust’, ‘Straight From The Jacket’, ‘The Daily Grind’, ‘Feeding The Fire’ en ‘Exit’ maken nog steeds veel indruk. Maar ook songs als ‘Coming Too Close’, ‘Life Size Mirror’, ‘Let Me Down’, ‘Chasing Rainbows’, ‘Dumb Reminders’, ‘Not Your Savior’, ‘Any Number Can Play’, ‘Growing Down’ en het akoestische ‘Let It Slide’ zijn uitstekende keuzes. Ook de twee nooit eerder uitgebrachte songs ‘History Defeats’ en ‘Stunt Double’ (dat wel al in een andere versie op het prachtige akoestische split-album Acoustic (2004) van Tony Sly en Joey Cape –zanger van Lagwagon- is terug te vinden) misstaan beslist niet op deze best-of die het natuurlijk ook best met een paar nummers minder had kunnen stellen.

All The Best Songs is (ondanks het volledig negeren van de eerste twee ep’s Incognito (1991) en Don’t Miss The Train (1992)) beslist representatief voor waar de band vandaan komt, hoe ze er nu voor staat en hoe dat zo gekomen is. Natuurlijk zal niet iedereen al zijn of haar favorieten terugvinden op All The Best Songs, maar Sly en zijn mannen geven ons in ieder geval een interessant persoonlijk lijstje kwalitatief hoogstaande en vrij afwisselende songs die grotendeels nog steeds even intens en urgent klinken als jaren terug. Voeg aan al die muzikale verwennerij een uitstekend verzorgd cd-boekje met zinnige en onzinnige weetjes en verhaaltjes (van bandleden, ex-bandleden, ouders van bandleden en andere betrokkenen) en veel fotomateriaal en artwork toe en u begrijpt dat All The Best Songs een met hart en ziel verzorgde compilatie is om te koesteren.
Recensent:Cyrille Bloemers Artiest:No Use For A Name Label:Fat Wreck Chords
Ash - Twilight of the Innocents

Ash - Twilight of the Innocents Ash , Noord-Ieren met poppunk/powerpop roots, zijn alweer een tijdje een...