RECENSIE: Elektra - Frequency

Elektra
2021-11-16 Er zijn mensen die altijd wat hebben. De in de Sovjet Unie opgegroeide Elektra is zo iemand, getuige haar uitgebreide bio. Gepest? Vink. Misbruikt? Vink. Miskend talent? Vink. Dat is waarschijnlijk de reden dat zij behoorlijk eigenzinnig is. Met haar vijfde album Frequency laat zij dat graag nog eens aan de wereld horen. Haar echtgenoot Wim Dekker maakte dit mogelijk door het op zijn eigen platenlabel Blowpipe uit te brengen. Nee, was waarschijnlijk geen optie.

Frequency zit in het donkere hoekje van de elektronische muziek. Denk qua sfeer aan het werk dat Alan Wilder (voormalig Depeche Mode) met spoken word artiest Nicole Blackman maakte op Liquid [2000]. Maar dan meer in de richting van dub techno. Elektra fluistert, kreunt en krijst haar teksten als een bezetene. Dat heeft alles te maken met – zo staat te lezen op de hoestekst – de periode dat zij in een klooster woonde waar het spookte. In haar dromen werd ze bezocht door de geest van een vrouw die haar verhaal over foute keuzes kwijt wilde. Als dat geen schoolboekvoorbeeld van een gevalletje projectie is… Welke keuzes betreurd worden, en waarom, blijkt verder niet echt duidelijk uit de teksten.

Het album meerdere keren beluisteren vroeg om het nodige doorzettingsvermogen. Allereerst is de stem behoorlijk overheersend aanwezig. Ten tweede gaat het accent waarmee het Engels gezongen wordt vrij snel storen. En dan zijn er de heftig bedoelde teksten. Het komt allemaal niet over, en wordt dan, afhankelijk van je bui, hinderlijk of gewoon belachelijk. Op ‘Freedom Train’ wordt vanaf 2:54 tot het einde een huilende baby ingezet om het publiek dat het helemaal tot hier heeft volgehouden, maximaal te irriteren. Skip track. Jammer, want puur muzikaal is het album echt wel de moeite waard. Het enige nummer dat in combinatie met de zang nog te pruimen is, is het energieke ‘Fat, Sugar & Cream’, dat als hit wordt vermeld op de sticker. De nerveuze drumpartij mixt heerlijk met de scheurende electrobass, en het monotoon herhaalde ”Fat, Sugar And Cream”. Frequency is daarmee een album dat je of helemaal fantastisch vindt, of hemeltergend.
Recensent:Dave Stam Artiest:Elektra Label:Blowpipe
Cover Susanna & David Wallumrod - Live

Susanna & David Wallumrod - LiveWanneer twee gevierde artiesten gaan samenwerken is het veelal de bedoeling...