RECENSIE: High On Fire - Death is this Communion

High on Fire - Death is this Communion
2007-09-10 High On Fire uit Oakland, California brengt met Death Is This Communion alweer zijn vierde langspeler uit. Naast deze vier cd’s kan de band ook al een flink aantal mini-cd’s op haar naam zetten. Toch bestaat het Amerikaanse High On Fire ondertussen pas negen jaar. In deze negen jaar heeft de band een grote ontwikkeling doorgegaan en diverse keren veranderd van bezetting. Zo heeft de band diverse bassisten en drummers gehad. Zanger en gitarist Matt Pike is echter altijd de man achter High On Fire gebleven. Dit “power-trio” is op het label Relapse Records één van de bands die zich uitzondert van andere bands door origineel te zijn en andere genres muziek te vermengen. Afgelopen jaren heeft High On Fire getourd met bands als Motörhead, Shadows Fall, Mastodon, Alabama Thunderpussies en Gwar.

Death Is This Communion lijkt in alle opzichten veel op zijn voorgangers. De doom metal met stoner-invloeden beuken elf nummers lang alles kapot. In het nummer ‘Waste Of Tiamat’ is ook een schitterende gitaarsolo te vinden van Matt Pike. Enkele jaren terug stond Matt Pike nog in het lijstje van 20 beste gitaristen ter wereld volgens Rolling Stone Magazine. Leuk om te horen is dat de cd geproduceerd is dor Jack Endino, bekend van zijn werk met Nirvana en Soundgarden.

Het begin van Death Is This Communion is doom metal van de bovenste plank. Gedurende de elf nummers tellende plaat komen echter steeds meer stoner-invloeden naar voren, dit is vooral te horen aan de gitaarrifjes van Matt Pike. De stem van Matt Pike heeft veel weg van die van Lemmy (Motörhead) maar is wel een stuk zwaarder en ruiger.

Nummers als het titelnummer ‘Death Is This Communion’ of ‘Rumors Of War’ laten Death Is This Communion” knallen. Tussendoor klinkt ook nog het erg melodieuze ‘Turk’, wat wel een erg leuke afwisseling geeft aan de cd. ‘Return To NOD’ zorgt voor een passende maar weinig bijzondere afsluiting van dit plaatje. Erg vernieuwend is dit album helaas niet. Het grootste verschil tussen Death Is This Communion en de vorige cd’s is de erg strakke productie. Het geluid is wel erg helder wat de muziek gelukkig alleen maar ten goede komt.

Deze cd is niet de moeite waard om speciaal voor naar de platenzaak te rennen, maar zou iedereen zeker wel een keer beluisterd moeten hebben. Zo staan op de MySpace van High On Fire enkele te beluisteren nummers van Death Is This Communion.
Recensent:Bas van Poppel Artiest:High On Fire Label:Relapse Records
Alchemist - Tripsis

Alchemist - TripsisIn 1993 kwam Alchemist al met hun eerste cd, via Lethal Records, deze was...