RECENSIE: Σtella - Up And Away

Tella
2022-12-04 Laten we eerlijk zijn, bij de gedachte aan Griekse artiesten denken we toch vaak aan enigszins cheesy muziek die je thuis nooit zou aanzetten, maar genuttigd met een glaasje Ouzo aan een Grieks idyllisch strand bij dertig graden best te doen is. Maar er is natuurlijk veel meer dan Nana Mouskouri of Demis Roussos, alleen bereikt het vaak onze contreien nooit. Misschien dat Σtella (Stella Chronopoulou ) die al sinds 2015 onder de radar bezig is, het wel gaat lukken, nu ze voor het befaamde Subpop label debuteert.

Up And Away duurt maar een half uurtje maar maakt goed duidelijk waar Σtella voor staat; vlotte, soms dromerige, folkpop met wat Griekse invloeden. Het album is samen met producer Tom Calvert (ook wel bekend als Redinho) opgenomen in Athene. Het is daarom ook dat Σtella een stuk internationaler klinkt dan veel van haar Griekse collega’s. Het zal ongetwijfeld geholpen hebben dat Redinho onder anderen gewerkt heeft Kimbra en Swet Shop Boys. Zo horen we regelmatig wat schuchtere hiphopbeats, waardoor Σtella enigszins buiten de standaard singer-songwriterkaders opereert en de plaat ook lekker vlot en modern klinkt.

De tien liedjes op het album gaan alle kanten op, van dreampop in ‘Nomad’ , ‘Charmed’ en ‘Is It Over’ naar een door een hiphopbeat gedomineerde instumental met Griekse invloeden (‘Maneros’). Ook het met Griekse instrumenten doorspekte ‘Another Nation’ heeft een dwingende beat, maar het is hier vooral dat Σtella met haar zang even uit het ‘lieve meisjes’ coconnetje kruipt en wat uitgesprokener klinkt. Een liedje als ‘Black And White’ klinkt daar tegenover weer wat gewoontjes en het gefluit in ‘Titanic’ is behoorlijk irritant, omdat het niet meer uit je kop weg te timmeren valt. De Bouzouki in ‘Who Cares’ is ook iets dat irritatie zou kunnen opwekken, maar smaken verschillen daarin, en misschien moeten we dan toch nog maar die Ouzo uit de kast halen.

Of Σtella echt gaat doorbreken met Up And Away valt te betwijfelen, maar feit is wel dat ze met dit album een lans probeert te breken voor Griekse artiesten. Dit album is in ieder geval een aardige start.
Recensent:Jan Didden Artiest:Σtella Label:Subpop
Cover DeWolff & Dawn Brothers - Double Cream

Double Cream - Double Cream DeWolff en Dawn Brothers zijn de beste respectievelijke bluesrock en...