RECENSIE: Jay Colin - Truth & Soul

Jay Colin - Truth and soul
2007-09-06 De documentaire Dutch Touch (welke je hier kunt bekijken) introduceerde naast de bekendere rappers Brainpower en Duvel de tot op dat moment relatief onbekende Jay Colin. Een rapper die geheel tegen de huidige traditie in, in het Engels rapt. Via zijn site zijn de mixtapes die hij gemaakt heeft (Supafly mixtape vol. 1 en The Wobble Factory) al tien duizenden keren gedownload. Inmiddels heeft hij met vele grote namen het podium gedeeld en begint zijn carrière dus serieuze vorm aan te nemen. Op 17 september verschijnt zijn debuut album Truth & Soul.

In tegenstelling tot veel rappers van de huidige Nederlandse generatie is Jay Colin niet grootgebracht op de straat. Jay leerde de muziek kennen in de kerk waar hij vanaf zijn 13e zong. Deze invloed is terug te vinden in zowel zijn muziek als zijn teksten. Niet geheel verrassend blijkt Jay Colin naast zijn kerkmuziek ook nog beïnvloed te zijn door hiphop producer en MC J Dilla. Geen harde rauwe muziek met overheersende bassen, maar een mix van soul, funk en hiphop is het dus wat deze jongen ten gehore brengt. Naast J Dilla zijn ook A Tribe Called Quest en Common bekende inspiratie bronnen. Samen met zijn religieuze invloeden reflecteert dit zich duidelijk in de teksten, waaruit blijkt dat de rapper een positieve en serieuze instelling heeft en iets wil vertellen door middel van zijn muziek.

Op zijn debuut cd heeft Jay Colin het voor elkaar gekregen om een aantal vooraanstaande featurings op te laten draven. Berget Lewis (o.a Total Touch), Boris, Rollarocka (ex-Postmen) en George McCrae (bekend van de jaren 70 soul-hit: ‘Rock your Baby’) zingen allen een refreintje mee. Helaas blijft het echter bij de refreintjes en is er niemand die Jay verder tot grote hoogte weet te stuwen. De cd loopt op zijn gemakje door zonder noemenswaardige hoogte of dieptepunten. Lekkere muziek, maar het geheel beklijft niet.

De CD is wat aan de korte kant, al is dit op zich geen minpunt bij een debuut cd. Wat erger is, is dat er geen nummers tussen zitten die je echt bij blijven. De muziek is lekker en zeer goed geproduceerd, het kabbelt alleen teveel voort. Braaf is wellicht de juiste omschrijving voor deze cd. Niet dat hiphop cd’s geen zinnige teksten mogen bevatten, collega’s Common (klik hier voor de recensie) en Typhoon (klik hier voor de recensie) hebben recent zeer goede diepgaande albums afgeleverd, maar een tikje spannender had Truth & Soul wel mogen zijn.
Recensent:Willem Swinkels Artiest:Jay Colin Label:CNR Records
Beth Hart - 37 days

Beth Hart - 37 DaysDe inmiddels 35-jarige Amerikaanse zangeres Beth Hart timmert al weer een...