RECENSIE: Riverside (PL) - Rapid Eye Movement

Riverside - Rapid Eye Movement
2007-10-03 Het Poolse Riverside is in de progscene geen onbekende naam meer. Met Rapid Eye Movement sluiten ze hun trilogie af die ze met Out of Myself in 2004 begonnen zijn. Ook nu doen ze nog steeds een beetje denken aan Porcupine Tree en Anathema, zij het dat er iets steviger gespeeld wordt, en dat zanger Mariusz Duda zijn scheur soms wat verder open trekt.

De opener ‘Beyond the Eyelids’ is er eentje van bijna 8 minuten, en zet gelijk de sfeer goed neer. Broeiende muziek waar af en toe de beuk in gegooid wordt. Dat de band net zo min moeite heeft om korte songs te componeren wordt in ‘Rainbow Box’ duidelijk. In een dikke 3 minuten wordt er een redelijk catchy nummer ten gehore gebracht waar menig progband nog een puntje aan zou kunnen zuigen. Het wordt al rap duidelijk dat deze Polen het niet te doen is om hun virtuositeit te showen, maar om gewoon een goeie plaat neer te zetten.

Ik begeef me op gevaarlijk terrein als ik stel dat 80 procent van alle InsideOut bands niet echt geschikt zijn om aan je vriendin te laten horen. Zijn het niet de kitscherige albumhoezen, dan zijn het wel de fnuikende gitaarsolo’s inclusief rare maatsoorten die afschrikken. Riverside maakt zich hier niet schuldig aan. Goed, het blijft een progband, maar dan eentje die niet lastig om te volgen is voor een leek in het genre. Bovendien blijven de heerlijk rustige en hypnotiserende vocalen een makkelijk te volgen leidraad om aan vast te houden. Er wordt gemikt op sfeer en emotie, en met succes. Overigens betekent dat niet dat ze een geluid hebben dat snel verveelt. Luisterbeurt naar luisterbeurt komen er nieuwe lagen bovendrijven, wat er voor zorgt dat de houdbaarheidsdatum ergens ver in de toekomst ligt. Dit is zoals gezegd geen moeilijk gepriegel, maar ook geen hapklare kost.

Rapid Eye Movement verschilt niet zo gek veel van de vorige twee albums. Niet zo vreemd wellicht, aangezien het de bedoeling is geweest dat deze drie albums een geheel moeten vormen. Voor liefhebbers van Porcupine Tree en aanverwanten, voor mensen die wel geïnteresseerd in prog zijn maar af worden geschrikt door synthesizer solo’s, voor progliefhebbers die best wat metalinvloeden willen horen in hun muziek, maar ook voor je vriendin is dit album uitermate geschikt.
Recensent:Danny van den Brink Artiest:Riverside (PL) Label:Inside Out
Sieges Even - Paramount

Sieges Even - ParamountInside Out is niet alleen een platenlabel met naam in de prog wereld, ook...