Rebergen besloot om geen vervanger voor Pintens in haar band te gaan zoeken, maar nam contact op met een van zijn collaborateurs. Samen met Tim Vandenbergh, bezielend leider van het SunSunSun Orchestra, zocht zij een aantal Roosbeef nummers uit die goed bij dit orkest zouden passen. De klassieke en experimentele aanpak van violisten Yumika Lecluyze en Jeroen Baert, altviolist Karel Coninx, celliste Seraphine Stragier en Vandenbergh op contrabas zorgen ervoor dat haar liedjes in een hele andere bewerking te horen zijn. Antoon Offeciers kwam erbij voor een gezonde dosis (elektronische) toetsen.
Kenners van haar muziek zullen hiervan opkijken: de arrangementen op dit album zijn wezenlijk anders dan het origineel. Daarnaast heeft Rebergen sommige nummers nog wat aangepast. Zo krijgt het nummer ‘Amerika’ een gesproken staartje en wordt: ‘Amerika + Bang Zullen Ze Leven’. Daarentegen krijgt het nummer ‘Dichtbij’ juist een gesproken introductie en wordt: ‘Dichtbij + Ik Zal Het Houden’. Zij gebruikt deze inleiding om tot haar ongeboren kindje te spreken, waardoor het geheel een emotionelere lading krijgt.
Het orkest heeft zeker impact op het geheel en is op een aantal composities zelfs de bovenliggende partij. Als je ‘Rodeo’ beluistert, dan hoor je de muzikanten alles uit de kast halen. De tempowisselingen zorgen voor een speelse invulling van de teksten. Op ‘Sirene’ weten zij op vakkundige wijze (lees: zonder irritant over te komen) een sirene na te bootsten. Hier laat het kwintet horen waarom het zo geliefd is bij een band als Einstürzende Neubauten en een artiest als John Cale.
Uiteraard zijn er ook momenten die minder goed geslaagd zijn. Zo spreekt ‘Nachtauto’ niet tot de verbeelding en ook is ‘Rattenkop’ over haar eerste verliefdheid niet meer dan een “aardige” bewerking. Dit geldt niet voor die andere compositie die Rebergen met André Manuel (alszijnde Tjing Tjing) schreef: ‘Hoe Je Leven Moet’. Hoe kort het nummer ook is: het ensemble weet heel indringend over te komen. Als Rebergen heel kwetsbaar zingt “Hoeveel leugens kan een mens eigenlijk binnen houden. Hoeveel sorry’s kots je niet uit”? heb je als luisteraar ook met haar te doen.
Als Roos Rebergen & SunSunSun Orchestra een ode zou zijn aan Tom Pintens, dan is deze zeer geslaagd. Zelden worden orkestbewerkingen van liedjes zo avontuurlijk en anders gebracht dan dat je hier hoort. Er is zowel ruimte voor experiment als voor emotie en dat verdient alle respect.

The Day - The Kids Are Alright The Day is een duo bestaande uit de Nederlandse zangeres Laura Loeters en...

Rogier Pelgrim - Dit Is Niet Het Eind Rogier Pelgrim was in 2012 finalist in het eerste seizoen van het...