RECENSIE: See My Solution - Puzzles Like You

See My Solution - Puzzles Like You
2007-11-28 Het Zwolse See My Solution timmert al sinds 2000 aan de weg. In de tussentijd is er, naast het feit dat het oudste bandlid inmiddels wel ouder dan 16 is, al het een en ander gebeurd met de band. Sinds 2003 is er dezelfde bezetting gehouden en zijn er enkele demo’s uitgebracht. Onlangs stond de band nog in de finale van de Metalbash, waar er met 1 punt verschil verloren werd van het Vlaamse Evolve. Het laatste wapenfeit, Puzzles Like You, mag een aangename verrassing genoemd worden.

Veelzijdigheid is het eerste woord dat bij me op komt na het luisteren van het album. Veelzijdig, maar niet in de zin dat het een chaotisch zooitje is, wat vaak nog wel eens het geval kan zijn. Veelzijdig, maar aan de andere kant ook redelijk catchy en toegankelijk. Het valt niet mee om het palet van dit album in een paar zinnen samen te vatten. De sound doet me nog het meest denken aan metalcore met her en der wat Scandinavische invloeden. Grunts worden afgewisseld met screams en cleane vocalen, en drummer Tim Kuper plus gitarist Joachim Nieuwland doen ook gezellig mee. De cleane vocalen klinken nog vrij schriel, maar de screams en grunts zijn dik in orde.

Muzikaal gezien zijn vooral de gitaarpartijen goed in de mix gezet. De drums klinken hier en daar een beetje mat, en de bas is een beetje ondergegraven. Niettemin is over het geheel gezien een adequate productie geworden, zeker voor een demo die in eigen beheer is opgenomen. Met net geen 34 minuten speeltijd is Puzzles Like You een puike plaat geworden. Naast de goede composities is het vooral de veelzijdigheid van de band die het sterke punt is. Als er bij het volgende album aan bovengenoemde kritiekpuntjes gewerkt zal worden zie ik deze band nog wel eens verder komen.
Recensent:Danny van den Brink Artiest:See My Solution Label:Eigen Beheer
Hyems – Antinomie

Hyems - AntinomieMeestal weet je door het bandlogo al waarmee je te maken hebt, super...