RECENSIE: SixNationState - SixNationState

SixNationState - s.t.
2007-09-30 Het Schotse indie label Jeepster heeft met releases van bands als Snow Patrol en The Gentle Waves de laatste jaren een behoorlijke status opgebouwd. Nu lanceert het label de band SixNationState met hun gelijknamige debuutalbum. Het collectief uit Engeland maakte al furore tijdens de Summer Seaside-tour met The Holloways en de krant The Guardian verkoos het nummer ‘ I Hate The Summer’ tot song of the week. Daarnaast tipt de alternatieve muzieksite Gigwise de plaat als de beste debuutplaat van 2007. In november zullen de heren in een korte tour het Europese vasteland proberen te veroveren.

Op het album, met de speelduur van ongeveer veertig minuten, zijn de meest uiteenlopende muziekgenres terug te horen. De band maakt van een mix van (punk)rock, new wave, pop, folk en zelfs ska, een erg uitgebalanceerd geheel. Daarnaast is er een erg goede afwisseling tussen de vlotte uptempo songs en de wat rustigere nummers. De plaat verveelt dan ook geen moment. ”SixNationState is as exciting as "THAT" pile of cocaine on Tony Montana's desk!”, aldus de myspace pagina van de band. Dit is misschien iets te hoog gegrepen.

SixNationState opent met het nummer ‘Can’t Let Go’. Bij het intro krijg je even het idee dat je een samba band op hebt staan, maar al snel komt de herkenbare Engelse indie sound bovendrijven. ‘Can’t Let Go’ is eigenlijk net als de rest van de plaat op het eerste gehoor weinig verassend. Toch heb je steeds het gevoel dat dit nog niet eerder is gedaan en blijft het door de uiteenlopendheid van stijlen erg verfrissend. Dit is de kracht van de plaat.

Bij de nummers ‘Keep Dancing’ en ‘I Hate The Summer’ krijg je het idee dat je naar de ska- reggae helden van The Pietasters zit te luisteren, maar dan zonder de blaasinstrumenten. Daarnaast heeft het geluid van de zanger van SixNationState, Gerry Del-Guercio, veel weg van Pietasters zanger Steve Jackson. Op het eerste gehoor clean, maar veelal hoor je ook de rauwe kant en dan is Del-Guercio op zijn best. Overigens is zijn stemgeluid één van de sterke kanten van de band. ‘

Met ‘Caught The Sun’ en ‘So Long’ heeft de band nog twee ijzersterke songs in huis. Erg fijne britpop, maar met een twist. Bij het pittige ‘Up & Down’ wil je alle kanten op springen en mee zingen. Dit nummer heeft een Roma-achtige sound en er is een taak weggelegd voor de blazers. Dit wordt gelijk afgewisseld met de nummers ‘Don’t Need You Anymore’ en ‘We Could Be Happy’ wat beiden rustige popsongs zijn. Mocht je dan nog niet genoeg hebben gehad, dan zul je tien minuten moeten wachten tot de ‘hidden bonus track’. Een paar minuten durende dub-jam. Erg lekker chill, maar die wachttijd is mij toch altijd een doorn in het oog.

Met deze plaat zal SixNationState zeker een goede kans maken om tot beste debuut van 2007 verkozen te worden. Nu maar hopen dat ze bij de tour in november ook Nederland aan doen voor een show.
Recensent:Rogier Bennink Artiest:SixNationState Label:Rough Trade Records
Ani Difranco – Canon