RECENSIE: Fixkes - Fixkes

Fixkes - Fixkes
2007-11-09 Over mijn eerste kennismaking met Fixkes, hun optreden op het 3voor12-podium in Tent, tijdens het jaarlijkse festival Motel Mozaique, schreef ik het volgende. “Fixkes doet het hierna wat relaxter. Fixkes pretendeert niet geweldig te zijn, Fixkes maakt gewoon fijne, zomerse popmuziek. Ze komen uit Antwerpen en zingen in dat leuke Belgische taaltje. Over lievelingsdieren bijvoorbeeld, of een geinige cover van Doe Maars 'Watje'.”

Nu is het tijd voor een nadere kennismaking, want Fixkes hebben een album uitgebracht. Fixkes, de bandnaam is de bijnaam die zanger/gitarist/tekstschrijver Sam in zijn puberteit kreeg. Voor de uitleg wil ik Fixkes citeren, want grappiger kan ik het niet vertellen: “En de naam Fixkes? Dat zit zo: in de goeien ouwen tijd was er in Stabroek (tussen Antwerpen en Holland) ene Victor Valkenborgh, aka Vic van Meneerkes. Dat laatste is een totaal overbodig detail, maar we geven het maar effe mee omdat het te schoon is om te laten liggen. Victor zijn vader had namelijk mee aan den Eiffeltoren gewerkt, vandaar de titel 'Meneerke'. Maar goed: Victor dus. Die had op zijn beurt ook een zoon. Frans. Frans van Vicskes. Of fonetisch: Frans van Fikskes. Frans kreeg één zoon, Herman, en twee kleinzonen, Sam en Jan. De eerste werd in zijn puberjaren Fixkes gedoopt, de tweede Sjakie. De eerste schrijft alle teksten en muziek, de tweede zit met zijn lui gat op zijn drummersstoeltje. En dus mocht de eerste de groepsnaam kiezen.”

Fixkes dus. Het moge duidelijk zijn. Deze heren vinden het vooral erg belangrijk om lol te hebben in wat ze doen. Of zoals ze zelf zeggen, “We hebben het warm water niet uitgevonden, we willen gewoon een plonske doen in een badje van pakweg Jack Johnson, G.Love, Everlast en Flip Kowlier. En hopen dat er zoveel mogelijk volk mee komt zwemmen.” Ik moet oppassen dat ik niet de hele biografie van dit clubske Stabroekers ga citeren, hoe grappig ook. Laten we het eens over de muziek hebben.

Fixkes is een album vol met lekkere, zomerse luisterliedjes. Genoemde invloeden zijn absoluut terug te horen in de akoestische singer-songwriterpop, met wat uitspattingen naar hiphop en ruimte voor humor. ‘Ongelukkig’ is een liedje over een ex-vriendinnetje, over het stiekem hopen dat ze een klein beetje ongelukkig is met haar nieuwe lief. De meeste mensen zullen het niet durven toegeven wanneer ze zichzelf op dergelijke gedachten betrappen, Sam Valkenborgh schrijft er een grappig liedje over.

De stoere hiphopsong ‘Vrijdagavond’, geschreven door de Freestyle Fabrik is een opvallend nummer. Het lijkt een leuke knipoog te zijn naar ‘Friday Night (Hundred Dollar Bill)’, van G. Love and Special Sauce. Beide nummers volgen dezelfde verhaallijn: uitgaan op een vrijdagavond, een mooi meisje aan de bar treffen, haar aan de haak slaan en op het moment dat ze je heftig staat te zoenen er achter komen dat ze al een vriend heeft. Hoewel ook in het nummer van Garrett Dutton en consorten wel hiphopinvloeden te horen zijn, is ‘Vrijdagavond’ een volkomen ander nummer; stevige hiphop met zware baslijnen.

Maar het zijn niet alleen maar stoere verhalen, die liedjes van Fixkes. ‘Pistoleke’ is een schattig liedje over zo dichtbij iemand willen zijn dat je het liefst in elkaar zou willen kruipen en ‘Lepeltje’ is een leuke ode aan lepeltje-lepeltje liggen.

Het bijzondere zien van de simpele dingen, dat is de kracht van Fixkes. Muziek die lekker in het gehoor ligt en teksten die gaan over bijzondere en gewone dingen. En hoe gewone dingen bijzonder kunnen zijn.
Recensent:Ike Breed Artiest:Fixkes Label:Excelsior Recordings
David Gogo - Vibe

David Gogo - VibeEigenlijk is David Gogo’s zesde album Vibe al in 2004 uitgebracht. Het...