RECENSIE: Hollywood P$$$ Stars - Satellites

Hollywood Porn Stars – Satellites
2007-10-20 De Waalse band Hollywood Porn Stars kan in de slipstream van de stijgende populariteit van Billy Talent nog wel eens hoge ogen gaan gooien. Hollywood Porn Stars’ tweede langspeler Satellites serveert over de gehele linie misschien iets meer melodische powerpop en iets minder metal/punk dan Billy Talent, maar qua foute bandnaam, nasale vocalen en makkelijk en lekker in het gehoor liggende rocksongs ontlopen de twee bands elkaar nauwelijks.

Behalve Billy Talent ontwaren we op de twaalf composities die Satellites rijk is ook flarden Red Hot Chili Peppers, Maxïmo Park, The Dandy Warhols, Editors en Built To Spill. Met een berg fijne hooks en pakkende refreintjes rocken de Luikenaren er lekker op los en nemen zo af en toe ook een beetje gas terug. De songs gaan er stuk voor stuk in als zoete koek en het enthousiasme, de energie en de oprechtheid van de band werkt aanstekelijk. Maar over de gehele linie speelt Hollywood Porn Stars ook nogal op veilig waardoor Satellites niet keer op keer de volle drie kwartier de volledige aandacht weet op te eisen.

Het openingstrio, het groovende ‘Andy’, het puntige ‘Islands’ en het uiterst swingende ‘The Fugitive’, maakt een sterke indruk en laat direct weinig twijfel bestaan over het vernuft waarmee de band pakkende rocksongs in elkaar kan smeden. Ook het wat rustigere ‘Crimes’, het rockende ‘Ben’s Dead’, het bombastische ‘Young Girls’ (met de geniale zinsnede “Young Girls In Women Clothes, I Like You But I Choose Your Mother”) en het bezwerende ‘Diamond’ luisteren beslist lekker weg. De overige songs zijn ook zeker niet onaardig, maar hoe verder de plaat vordert hoe meer de braafheid en het gebrek aan originaliteit hun tol beginnen te eisen en er nog maar weinig echt blijft hangen. De stomende afsluiter ‘There’s A God’ vormt de uitzondering op de regel en is zonder twijfel een van de beste tracks van het album, maar doet je ook beseffen hoe jammer het is dat het viertal niet vaker zonder enige reserves alle registers heeft opengegooid.

Een regelrechte voltreffer leveren de heren van Hollywood Porn Stars met Satellites niet af. Maar gezien een aantal puike songs en eigenlijk geen enkele echte uitglijder wint de overtuigende uitvoering het uiteindelijk van het gebrek aan eigenheid en eigenzinnigheid. Een lekker plaatje waarmee de vier pornosterren ook buiten het Waalse achterland best wel eens wat potten kunnen gaan breken.
Recensent:Cyrille Bloemers Artiest:Hollywood P$$$ Stars Label:Naïve
Che – Onderweg

Che - OnderwegEr is er weer een, een nederhop act waar Def P weer een dikke vinger in de...