RECENSIE: Kate Nash - Made of Bricks

Kate Nash – Made Of Bricks
2007-10-15 Al een paar jaar is Engeland, of eigenlijk Groot Britannië, veruit het belangrijkste land in de popmuziek. Het land grossiert vooral in al dan niet rammelende gitaarbandjes, waarvan er veel de stap naar het grote publiek kunnen maken. Het lijkt erop alsof elke tiener die een gitaar vast kan houden binnen no time in de London Astoria staat. Ook heel succesvol zijn de singer-songwriters nieuwe stijl, die in navolging van Mike Skinner (alias The Streets) al praatzingend over hun leven vertellen. De muziek van deze artiesten is nogal uiteenlopend, van de hiphop beats van Just Jack via de rammelrock van Jamie T naar de pop van Lily Allen.

De nieuwste ontdekking in deze laatste categorie is Kate Nash. Deze in 1987 geboren zangeres wilde eigenlijk actrice worden, maar werd niet toegelaten op de Bristol Old Vic Theatre School. Toen ze kort hierna haar voet brak en hierdoor een tijd lang niets mocht doen, begon ze liedjes te schrijven. Ze ging optreden, zette een paar liedjes op haar MySpace pagina en zo ging het balletje rollen.

In februari brach Kate Nash haar debuutsingle (7-inch) ‘Caroline’s A Victim’ uit via het onafhankelijke label Moshi Moshi Records. Kort hierna tekende ze een contract bij Fiction, bekend van onder andere Snow Patrol en The Cure. Al in augustus verscheen bij dit label het album Made Of Bricks, maar dit is nu pas officieel in Nederland uitgebracht.

Kate Nash wordt vaak met Lily Allen vergeleken, maar dat is niet helemaal terecht. Het grootste deel van de muziek op Made Of Bricks is veel minder poppy dan die op Allen’s dubuutplaat Alright, Still. Kate Nash lijkt veel meer beïnvloed door traditionele singer-songwriters en zelf noemt ze de Amerikaanse singer-songwriter en painiste Regina Spektor als belangrijkste invloed. Zelf speelt Kate Nash ook piano en dit instrument is prominent aanwezig op Made Of Bicks.

Het absolute hoogtepunt van Made Of Bricks is de single ‘Foundations’. Dit nummer geeft een goed beeld van de muziek op het album, dat hiernaast nog een groot aantal sterke songs bevat. Zo is bijvoorbeeld ook de tweede single ‘Mouthwash’ erg goed, evenals het rustige ‘Birds’, dat sterk aan Joni Mitchell doet denken. De eveneens sterke songs ‘Mariella’ en ‘Skeleton Song’ hebben wel wat weg van de Dresden Dolls. Naast deze en andere goede nummers, bevat Made Of Bricks ook wel een paar wat minder interessante songs. ‘Dickhead’ is ronduit saai en ook de behoorlijk poppy nummers ‘Shit Song’ en ‘Pumpkin Soup’ zijn niet echt goed. Toevallig zijn dit ook de twee nummers die meest aan Lily Allen doen denken.

Made Of Bricks is al met al een sterk debuutalbum en het bevat met ‘Foundations’ bovendien één van de leukste nummers van dit jaar.
Recensent:Eric Rijlaarsdam Artiest:Kate Nash Label:Polydor
Sandra Nasic – The Signal