RECENSIE: Pete Philly & Perquisite - Mystery Repeats

Pete Philly & Perquisite – Mystery Repeats
2007-11-04 Het kan verkeren. De Amsterdamse producer Piet Perquin (Perquisite) studeerde in 2002 Bouwkunde te Delft en bracht op zijn eigen label Unexpected Records de EP Double Vision uit. Op deze EP stond een verzameling met experimentele jazzy beats en tijdens dit proces vertelde een studiegenoot van Perquisite hem over een jonge Haarlemse rapper, ene Pete Philly.

Deze Pete Philly (echte naam: Pieter Monzon) was als rapper al flink aan de weg aan het timmeren in Haarlem, kreeg via een vriend deze Double Vision EP in handen inclusief een telefoonnummer, belde diezelfde dag nog op, spraken af, chemie, vonk, et voila: Het duo Pete Philly & Perquisite was geboren. In 2004 brachten de twee hun debuut-EP Mindstate uit en een jaartje later ziet het album Mindstate het levenslicht. Dit album gaat vooral in Japan als een spreekwoordelijke tierelier. Nederland volgde als late adapter dan toch ook en PP&P slepen een Essent Award en een Zilveren Harp in de wacht. Ze verzorgen intussen het voorprogramma van grootheden als Kanye West en James Brown in Amerika en in 2006 sluiten de twee hun Mindstatetour af in een uitverkochte en uitzinnige Melkweg. Samen met de rockband Voicst reizen ze af naar een boerderij in het Franse Vogezen om te beginnen aan opvolger Mystery Repeats.

Tot zover de introductie van de twee die allang náám hebben, maar wellicht nog niet overal echt bekend zijn. Mystery Repeats is een meer dan voortreffelijke opvolger van Mindstate. Het artwork is prachtig: Een doosje in de vorm van een boekje dat bestaat uit foto’s die het verhaal van het album vertellen. Elke foto beschrijft een nummer. Zo zie je op de foto die hoort bij het eerste nummer ‘Clap Kick Flow’ een tandenborstel in een glas, met als tekst: “In ‘Clap Kick Flow’, all sounds were made by Pete Philly’s mouth. This is the toothbrush he used the morning before recording”. Bij dit soort informatie gaat zo’n nummer toch net iets meer leven!

Nummer twee is ‘Womb to the Tomb’, een beschrijving van Pete Philly’s leven totnutoe. Hoe hij werd geboren in de States, verhuisde naar rockend Nederland, de cultuurschok die dat bij hem teweegbracht, hoe hij toch ging rappen. Dit ondersteund door een prachtige jazzy beat, inclusief sax, maakt het nummer tot het eerste hoogtepunt van het album. En er volgen er nog veel meer. Zo is ‘Q&A’ een geheel eigen visie op de hiphop. Geen geijkte paden voor PP&P, niet meedoen aan de vooroordelen. PP&P doen het zó en ze verkopen óók zalen uit, rapt Philly. De bijbehorende beat is heerlijk upbeat en bevat zulke geraffineerde, intelligente instrumentale ondersteuning, dat ook jazz-liefhebbers er kippenvel van zouden krijgen. Ook ‘Awake’ moet genoemd worden, al is het alleen maar om z’n Delic-achtige outro. Pure hiphop- zoals- we- dat- kennen komen we op Mystery Repeats nauwelijks tegen, maar deze outro behoort toch echt tot die categorie. De moeder van Pete Philly wordt regelmatig aangehaald als het voorbeeld van ‘het goede’. In ‘Believer’ raadt ze Pieter vooral aan om zichzelf te blijven. Z’n moeder citerend, zingend: “I know to you it must seem that the world is overrun by the ignorant and the dumb running around whit their guns. But, you stick to all your dreams like glue you need to, just be true. Be a king without a crown.”.

Na veel rap van Pete Philly, komt op het juiste moment een rustmoment. ‘Traveller’ bevat ruim 3 minuten intro, inclusief Spaans gitaartje, Spaanse zangeres (Erminia Fernández Córdoba) en een prettige beat. Nummer 10, ‘Freestyle’, is een freestyle waarvan de tekst helaas niet in het boekje staat. Na elke sessie rapte Pete Philly nog even iets na, waarvan deze freestyle het album dus gehaald heeft. Ook fraai zijn ‘Third Degree’, ‘Empire’ en High Tide’ (het pianootje, de beat, magnifiek!), waar Perquisite zijn constant hoge niveau op Mystery Repeats nog even verder opschroeft.

Op Mystery Repeats haalt producer Perquisite zijn beats en zijn zelf-ingespeelde (!) ‘samples’ uit nog veel meer hoeken dan op Mindstate. Trompetten, saxofoons, Spaanse gitaartjes, prachtige bruggetjes en puike beats uit alle hoeken van de wereld. Pete Philly is de positivo met snelle, prettig in het gehoor liggende rapstem en goede teksten. Hierdoor is Mystery Repeats, kort samengevat, een subliem album geworden.
Recensent:Steven van Beek Artiest:Pete Philly & Perquisite Label:Epitaph
Parkway Drive - Horizons

Parkway Drive - Horizons Parkway Drive is toch wel de hardcore/ metalcore ontdekking van 2006/ 2007...