RECENSIE: Agua de Annique - Air

Agua de Annique- Air
2007-10-25 Na zes jaar The Gathering besloten zangeres Marike Groot en grunter Bart Smits de death metal groep in 1995 te verlaten. De Brabantse band besloot meer de progressieve kant op te gaan en trok zangeres/pianiste Anneke van Giersbergen aan. Met haar als frontvrouw beleefde de groep veel successen en werden acht studio albums gevuld. Ze vlogen heel de wereld over en na een tour in de Verenigde Staten (voorprogramma van Lacuna Coil) kwam er schokkend nieuws naar buiten; na dertien jaar gaat Anneke van Giersbergen The Gathering verlaten. Ze wilde zich meer gaan richten op haar familie en nieuwe doelen in de muziek proberen te vervullen. Dit doet ze momenteel onder de naam Agua de Annique.

De inspiratie wordt vooral gehaald uit de donkere kant uit het leven en vulde met deze geestdrift Air. Het debuut waar Anneke haar donkere kant omhelst. Dit vertaald naar dertien nummers, welke samen bijna 52 minuten in beslag nemen. Tussen de nummers vinden we single ‘Day After Yesterday’, een cover van Jeff Alexander’s ‘Come Wander With Me’ (ook te horen in een verzekeringsmaatschappij reclame) en het nummer 'Take care of me’. Welke ze al acht jaar geleden schreef over de liefde tussen haar en Rob Snijders. De inspiratie is er blijkbaar altijd al geweest en het vullen van dit dikke debuut is geen probleem gebleken.

Merkwaardig is dat het album in dezelfde stijl doorgaat waar ze met het laatste Gathering album Home was gebleven. Zelf ziet ze het album als ‘heel puur en eenvoudig’, wat gelukkig niet onderdoet. De vierendertig jarige dame gaat samen met Joris Dirks (gitaar/zang), Jacques de Haard (bas) en Rob Snijders (drum) heerlijk los en bijna de helft van de nummers duren rond een kwartier. Iets wat gelukkig niet vervelend is en je pas door hebt wanneer je naar de speler kijkt.

Anneke heeft in het verleden vaak gastoptredens gedaan (o.a. bij Ayreon en Napalm Death), wie hoopt op een vice-versa werking denkt verkeerd. Dit is hoe de zangeres echt is, wat heeft geresulteerd tot een erg persoonlijk en goed album. Eéntje waar geen andere gezichten bijhoren.
Recensent:Marcel Kamphuis Artiest:Agua de Annique Label:Agua Recordings
Band of Horses - Cease to begin

Band Of Horses - Cease to BeginVorig jaar maakte Band of Horses een verpletterende indruk met Everything...