RECENSIE: Cortez - Thunder in a Forgotten Town

Cortez – Thunder In A Forgotten Town
2007-11-29 Meerdere bands die dezelfde naam dragen blijft erg vervelend en verwarrend. Zelfs de meest stomme blijken dubbel gebruikt te worden. Zo staat Cortez voor een driekoppig metalcore/screamo band, erg succesvol en deelden het podium met onder andere Dillinger Escape Plan, Unsane en Isis. Ook staat de naam voor een vijftal stonerrockers uit Massachusetts. Met laatste genoemde heb ik momenteel te maken, hun naam gekozen naar aanleiding van het nummer ‘Cortez The Killer’ van Neil Young.

De band is ontstaan uit de overblijfselen uit vijf verschillende bands. Naar eigen zeggen hebben ze de beste eigenschappen uit hun verleden meegenomen en samen een super sterke band gevormd. Ze spelen pas één jaar samen en hebben onlangs al hun debuut uitgebracht. Thunder In A Forgotten Town is de titel die het schijfje draagt en hij bevat slechts zes nummers. De nummers staan voor een half uurtje muziek, lekkere vieze rockmuziek met scheurende gitaren.

Aangezien in dit genre alles al eens gedaan is, en het wiel niet opnieuw uitgevonden hoeft te worden, is Cortez niet echt vernieuwend. Wat eigenlijk helemaal niet erg is, vanaf opener ‘The High Life’ weet de band met meezingstukken als ‘Yeah.. I am living the good life’ mij in elk geval al mee te laten zingen. Dit evenals stukken uit ‘What have you done?’ die al snel mee te zingen zijn. Dit zal tijdens de live optredens ongetwijfeld gepaard gaan met het spelen van een potje luchtgitaar – dit uiteraard zo moeilijk en bedenkelijk kijkend mogelijk. Aangezien ze bij een Belgische platenmaatschappij zitten zal het niet lang duren voordat dit gerealiseerd kan worden!

De Australische band Wolfmother heeft onlangs het stonerrock genre weer onder de aandacht weten te brengen en wanneer het aan Cortez ligt is het hier om te blijven. Met zes heerlijke nummers bewijzen ze dat ze veel in hun huis hebben, hopelijk de volgende keer iets meer nummers en nog net iets meer dat eigen geluid. Ik geloof er in elk geval wel in!
Recensent:Marcel Kamphuis Artiest:Cortez Label:Saddle Creek
The Libertines – The Best Of

The Libertines - The Best OfMet twee volledige albums op zak en een enkele EP en dan een Best of...