RECENSIE: Motion City Soundtrack - Even if it Kills me

Motion City Soundtrack – Even If It Kills Me
2007-11-14 Motion City Soundtrack is een van die bands die er voor heeft gezorgd dat de interesse in het pop-punk genre almaar groter is geworden. Fall Out Boy, die het genre een nog grotere duw in de rug gaf, plukte daar al de vruchten van. Nu is het de beurt aan Motion City Soundtrack. Hun nieuwe album Even If It Kills Me moet daarvoor zorg dragen.

Het grote verschil tussen Motion City Soundtrack en andere bands, is dat de eerst genoemde wat meer leunt op het gebruik van keyboards. Een uitstekend voorbeeld daarvan is het eerste nummer van de cd, ‘Fell In Love Without You’. Een up-tempo punk ritme wordt gecombineerd met een karakteristiek keyboardloopje. Zo ook in ‘This is for Real’, zij het in mindere mate. Tot zover laat de band alvast zien dat zij een neus voor aanstekelijke nummers hebben.

‘Last Night’ is wat rustiger, vooral qua tekst. Ook de strijkers ontbreken niet. Het resultaat is een soort ballad in tempo en dat is stiekem best wel eens lekker. Het nummer gaat naadloos over in ‘Calling All Cops’. In eerste instantie lijkt het een redelijk traditioneel pop-punk nummertje waarvan er al zoveel zijn. De band weet echter hier en daar net wat extra’s te geven, waardoor het nummer toch ineens een stuk interessanter wordt. Dat geldt bijvoobeeld ook voor het nummer ‘It Had to be You’.

Opvallend is ‘The Conversation’, waarop zanger Justin Pierre slechts begeleid wordt door piano. Op ‘Broken Heart’ wordt er, in tegenstelling tot wat de titel wellicht doet vermoeden, weer stevig gerockt. De cd sluit af met het titelnummer ‘Even if it Kills me’, tevens ook nog eens de laatste zin van het nummer. De cd Even If It Kills Me als geheel is uiteindelijk net niet onderscheidend genoeg om te kunnen stellen dat Motion City Soundtrack tot de buitencategorie binnen het genre behoort. Echter, zowel band als haar nieuwe cd komen zeker in aanmerking voor de best of the rest titel.
Recensent:Nick Augusteijn Artiest:Motion City Soundtrack Label:Epitaph
The Robocop Kraus – Blunders And Mistakes

The Robocop Kraus - Blunders and MistakesHeel wat liefhebbers van het strak swingende They Think They Are The...