RECENSIE: XBOX 360 - Skate

skate cover
2007-11-03 Baal jij ook zo, dat het buiten zulk slecht weer is en je het liefst zou gaan skateboarden? Dankzij EA Sports kun je ook in de winster genieten van je favoriete bezigheid, dit achter de XBOX360 en/of PlayStation 3 met het spel Skate.. Een nieuwe uitgave wat het wilt opnemen tegen de enorm populaire Tony Hawk reeks – waarvan bijna tegelijk ‘Proving Grounds’ het licht ziet.

De Amerikaanse sport wordt in dit nieuwe spel gelukkig een stuk anders neergezet; realistischer en met een totaal nieuwe besturing onderscheidt Skate. zich. In dit spel gebruik je de twee analoge/thumb-sticks. Met de linker beweeg je je personage en met de rechter bepaal je hoe je het board beweegt voor de tricks en flips. De ontwikkelaars noemen deze manier het "flick-it" systeem, iets waar ze een primeur mee hebben. Ook opmerkelijk is dat we Tony Hawk en zijn vrienden niet terug zien in het spel, maar bekenden als Danny Way, Mark Gonzales, Rob Dyrdek, Mike Carroll, P.J. Ladd of Pat Duffy hun gezicht laten zien.

In Skate. zijn er geen diverse stages aanwezig en blijf je rondrijden in San Vanelona. De fictieve stad is gigantisch en op zijn beurt verdeeld in vier verschillende wijken - met elk uiteraard hun eigen factoren. The Suburbs is een dure wijk met grote villa's en leegstaande zwembaden, The Res heeft vele heuvels en stijlen banen, Downtown staat vol met wolkenkrabbers en druk verkeer en Old Town is het historische deel van de stad.

Wie in het echt niet durft te skaten om blessures te voorkomen kan in dit spel ook zeker zijn lol op. Dit lugubere deel komt namelijk uitgebreid aan bod; wanneer je door een bus wordt geraakt ga je automatisch naar de chirurgie afdeling! Dit is tevens de mogelijkheid om het gezicht en lichaam van je schater opnieuw te configureren.
Met het spel kun je uiteraard ook het internet op en biedt het de bekende multiplayer events. Je moet het tegen meerdere mensen opnemen binnen een bepaalde tijdslimiet en wie de hoogste score haalt wint, simpel. Op verschillende fora wordt er druk geklaagd over het spelen met meerdere mensen, de locaties hiervoor zijn namelijk redelijk klein en de kans dat je tegen elkaar aanbotst (en van je board valt) helaas erg groot.

Net als de meeste sportspellen is er op elke hoek opdringende reclame van sponsoren te zien - EA is zelfs van plan om samen met Adidas unieke skateschoenen uit te gaan brengen. Tevens is het spel natuurlijk ondersteund door lekkere muziek. Bands als Children of Bodom, Motörhead, Nirvana, Slayer, The Berzerker en The Sex Pistols kun je horen langskomen tijdens de tochten door de stad. Naast de audio speelt ook video een grote rol, elke move kun je vastleggen en achteraf vanuit verschillende punten bekijken. Iets wat eigenlijk weinig toevoegt aan het spel zelf, maar YouTube reeds vol meestaat.

Fans zullen ongetwijfeld een beetje moe worden van álweer een skate game. Mocht je als fan op de helft van de Tony Hawk reeks al je interesse verloren zijn, dan biedt Skate. je iets spectaculairs en vernieuwend. Met een totaal andere visie en nieuwe uitdagingen. Toch zal het alleen interessant zijn voor liefhebbers van de extreme sport, andere zullen na een paar rondjes de lol er al snel niet meer van inzien.
Recensent:Marcel Kamphuis Artiest:XBOX 360 Label:EA
So Called Celeste – Demo

So Called Celeste - DemoHet verhaal van So Called Celeste klinkt bekend. De leden waren hun oude...