RECENSIE: British Sea Power - Do you like rock music?

British Sea Power – Do You Like Rock Music?
2008-02-07 Do You Like Rock Music? Dat is de titel van het nieuwe album van de indie rock band British Sea Power. Voor de formatie uit Brighton, Engeland, is dit het derde album sinds de oprichting van de band in 2000. Qua sound zijn ze te omschrijven als een ontmoeting tussen Coldplay en The Killers. Het is net wat spannender dan Coldplay en net wat rustiger dan The Killers. Daarnaast is er een link met Arcade Fire. De oud-drummer van die band, Howard Bilerman, nam de productie van de plaat op zich. Niet onbelangrijk, live is het een gekkenhuis. Eind januari raakte de toetsenist Phil Sumner bewusteloos, nadat hij van een vier meter hoog PA-system een stagedive probeerde te maken. Het publiek vergat hem op te vangen, hij belandde op zijn hoofd en werd afgevoerd naar het ziekenhuis.

De plaat opent met ‘All In It’. Een nummer dat juist niet de toon zet voor de rest van wat komen gaat, op de bombastische sound na. Dan komt er wat pit in met ‘Lights Out For Darker Skies’. Deze track duurt een kleine zeven minuten. Het laat qua rock nog wat te wensen over, maar het bevat toch de nodige ingredienten waardoor het een goede song wordt. ‘Waving Flags’ was de eerste single van de plaat en kwam op nummer 31 binnen in de Britse hitlijsten. Dat de band met deze track scoort is niet zo verwonderlijk, het past precies in het straatje van andere pop/rock bands die het de afgelopen jaren goed deden in de hitlijsten. Deze sound zet de band door in ‘Canvey Island’ en ‘Down On The Ground’. Met ‘A Trip Out’ lijkt de band dan een tandje sneller te gaan, maar door de instrumental track ‘The Great Skua’ die volgt is men echter weer terug bij af. Gelukkig is er dan het bevrijdende ‘Atom’ dat, op het intro na, lekker door rockt. Hoogtepunt van de plaat!

Daarna zwakt het weer af. Dit is voor de poprock liefhebber prima. Maar met zo’n bandnaam en de titel Do You Like Rock Music?, komt de echte rocker toch wat begdrogen uit. Dat ze het laatste ‘nummer’ op de tracklist hebben gezet is ronduit schandalig. Acht minuten lang vage geluiden en het eindigt met een aangepast stukje uit de openingstrack. Desalniettemin acht ik de kans groot dat deze plaat de definitieve doorbraak voor de band zal betekenen. Ook zou het wel één van de bands van komend festivalseizoen kunnen gaan worden. Op 16 en 17 februari is de band live te aanschouwen in respectievelijk de Rotown, Rotterdam en de Paradiso, Amsterdam.
Recensent:Rogier Bennink Artiest:British Sea Power Label:Rough Trade Records
Grand Wazoo – Zooology

Grand Wazoo - ZooologyVorig jaar bracht Grand Wazoo de EP Room 19 uit ( klik hier voor de...