RECENSIE: Xiu Xiu - Women as Lovers

Xiu Xiu – Women As Lovers
2008-02-21 De Amerikaanse band Xiu Xiu (uitgesproken als Shoe Shoe) is het geesteskind van singer-songwriter Jamie Stewart. Hij is ook het enige vaste lid van de band, die momenteel verder bestaat uit Devin Hoff, Caralee Meelroy en Ches Smith. Jamie Stewart is een druk baasje, want vanaf het debuutalbum Knife Play uit 2002 tot The Air Force uit 2006 bracht Xiu Xiu elk jaar minstens één album uit. In 2007 verscheen er geen nieuwe werk van Xiu Xiu, maar wel een drietal albums waarop Stewart samenwerkte met andere artiesten en nu is er dus weer een nieuw Xiu Xiu album.

Op Women As Lovers horen we een mengeling van punk, noise, indierock, ambient en folk. De muziek is nogal dynamisch. Het ene moment hard, dan weer rustig en soms zelfs verstild. Nummers als ‘In Lust You Can Hear The Axe Fall’, ‘You Are Pregant, You Are Dead’ en ‘Child At Arms’ zijn bijvoorbeeld vrij hard. ‘Black Keyboard’ is echter heel rustig met bijna gefluisterde zang. ‘Master Of The Bump (Kurt Stumbaugh, I Can feel The Soil Falling over My Head)’ is verstild, maar bevat ook een paar hardere stukken. Het opvallende ‘F.T.W.’ heeft een folky inslag en is eigenlijk een van de weinige nummers op Women As Lovers die een beetje makkelijk in het gehoor liggen. Over het algemeen doen Stewart en z’n vrienden toch behoorlijk hun best om het de luisteraar niet al te makkelijk te maken. De meest opvallende uitzondering hierop is de cover van de David-Bowie-en-Queen klassieker ‘Under Pressure’, die Xiu Xiu hier uitvoert samen met Michael Gira, zanger van en drijvende kracht achter de invloedrijke band Swans. Het nummer is niet al te erg veranderd en is met afstand het meest poppy nummer op het album, ondanks de noise en de wat heftigere uitvoering. Het is aan de ene kant leuk dat de band zo’n bekend nummer op het album heeft gezet. Het geeft een herkenningspunt en bovendien weten ze het behoorlijk uitgekauwde nummer een interessante draai te geven. Aan de andere kant past ‘Under Pressure’ niet zo goed bij de rest van de tracks. Het blijft hierdoor een een beetje een vreemde eend in de bijt.

Women As Lovers is zeker geen makkelijk album en voor veel mensen zal de muziek van Xiu Xiu wat te ‘moeilijk’ zijn. Wie de tijd neemt, zal op dit album echter genoeg moois weten te ontdekken, al is moois hier misschien niet helemaal het goede woord. De songs op Women As Lovers zijn over het algemeen goed, al ontbreken echte compositorische hoogstandjes. Maar om mooie liedjes is Xiu Xiu dan ook niet te doen.
Recensent:Eric Rijlaarsdam Artiest:Xiu Xiu Label:EMI Music
Supreme Beings of Leisure - 11i

Supreme Beings of Leisure - 11iSinger/Songwriter Geri Soriano-Lightwood en programmeur /...