RECENSIE: Kingdom of Sorrow - Kingdom of Sorry

Kingdom Of Sorrow - Kingdom Of Sorrow
2008-02-24 In de nieuwe band Kingdom Of Sorrow vinden doom metal en hardcore punk een middenweg - sludgecore metal. Opvallende muziek gebracht door een net zo’n opvallende samenstelling: Kirk Windstein uit Down/Crowbar (zanger en gitaar), Jamey Jasta uit Hatebreed/Icepick (zang), Steve Gibb uit Crowbar/ex-Black Label Society (gitaar), Derek Kerswill uit Seemless/Unearth (drummer) en Matthew Brunson (bassist).

Op het titelloze album brengt de groep letterlijk een mix van hun eerdere invloeden en bands. Muziek wat volgens de platenmaatschappij de zwaarste en meest sterke metal is sinds jaren. Ook de groep zelf doet een poging om het te omschrijven: “It sounds like an airplane filled with lead crashing into a barge filled with tar.” Rond de drie jarige band zijn grote uitspraken gedaan, waardoor de spanning en verwachting groter en groter is geworden.

Het langverwachte schijfje is inderdaad erg zwaar en sterk, dit vooral te danken aan hun opvallende line-up. De twee zangers blijken samen makkelijk baas op dit schip te kunnen zijn en wisselen elkaar netjes af in de elf nummers.

Vaak blijft een sideproject als dit bij een eenmalig studioalbum, in het geval van Kingdom Of Sorrow is het echter allemaal iets serieuzer. Zo zullen ze binnenkort Europa aandoen om wat zalen en festivals te vermaken met nummers van hun debuut. Of ze live ook Crowbar en Hatebreed nummers gaan spelen is niet bekend, maar iets waar veel op zullen hopen. De nieuwe groep is namelijk erg leuk, maar haalt het niet bij hun originele acts.
Recensent:Marcel Kamphuis Artiest:Kingdom of Sorrow Label:Relapse
Genghis Tron – Board Up The House

Genghis Tron - Board up the HouseCybergrind (een mix van: metal, grindcore, electro, IDM, power noise, doom,...