RECENSIE: Ill Niño - Enigma

Ill Niño – Enigma
2008-02-28 Ill Niño werd ontdekt door iemand bij Roadrunner Records maar verhuisde hierna richting Cement Shoes Records. Hier kregen de mannen naar eigen zeggen meer vrijheid en konden alle muzikale uitspattingen worden gewaardeerd. Er waren geen grenzen tijdens het opnemen van het nieuwe album Enigma. De Latin wortels konden de vrije loop worden gelaten, maar of dit ten goede is gekomen van het eindproduct...?

12 januari, 19 januari, 11 februari, 16 februari, 11 maart zijn enkele data dat dit nieuwe schijfje uit had moeten komen. Uiteindelijk is het een heel stuk op geschoven en mogen we deze cd pas 28 maart in de schappen van de lokale platenboer verwachten.

Enigma begint echter vol overtuiging met ‘The Alibi Of Tyrants’ en de eerste single van het nieuwe album ‘Pieces Of The Sun’. Twee standaard Ill Niño nummers. Het lekkere strakke drumwerk Ill Davi Chavarri gecombineerd met de geweldige stem van Christian zorgt voor terugblikken richting het eerste album Revolution, Revolucion.

Met het nummer ‘March Against Me’ wordt het al wat rustiger op het album. Het langzamere drumwerk en de mindere screams zorgen voor een wat relaxtere sound. Het trage, maar toch lompe, ‘Compulsion Of Virus And Fever’ zorgt voor een experimentele uitspatting. Als we verder luisteren zal Ill Niño in deze experimentele bui blijven hangen. Ze konden deze keer al hun creativiteit opnemen en op het album zetten, dit hebben ze ook duidelijk gedaan. Halverwege het album ligt het tempo duidelijker lager en krijgen we; of rustige ballads; of logge, trage nummers.

De Latin invloeden komen duidelijk naar voren tegen het einde van het album. Mede dankzij de Spaanstalige teksten ebt, voor menig mens dat geen Spaans kan, de aandacht tegen het einde van de cd weg. Met ‘Kellogs Bombs & Cracker Jacks’ schopt Ill Niño er nog een keer wat energie tegenaan. De titel is niet al te serieus te nemen, het nummer daar in tegen wel. ‘De Sangre Hermosa’ sluit het album Enigma af en laat ons met een indruk achter dat er meer in had gezeten.
Recensent:Twan Scheffers Artiest:Ill Niño Label:Suburban
DJ Krush – Ko-no-Michi

DJ Krush - Ko-No-Mishi DJ Krush is een van de namen in de instrumentale hiphop die komt uit de...