RECENSIE: Beef - The Original

Beef – The Original
2008-04-19 Beef werd eind jaren ‘90 opgericht door ervaren muzikanten – eerder speelden bandleden van Beef in bands als Gotcha!, City Pig Unit en Eboman – die tweewekelijks bij elkaar kwamen voor een aantal opnamesessies, de 1.1 gr. Fm/ChopShop Sessions. Na flink wat samen spelen en bouwen aan hun live-reputatie, waren ze ineens overal. Je kon bijna geen festival bezoeken, zonder dat Beef er was om een swingend reggae feestje te bouwen. En dat is eigenlijk nog steeds zo; een festivalseizoen zonder Neerlands reggaetrots op verschillende podia – in 2004 schopten ze het zelfs tot een optreden op het Hongaarse Sziget Festival -, is nog moeilijk voor te stellen. Beef is een band die het voor elkaar krijgt om je al hun nummers te laten meezingen, zonder dat je er een album voor hoeft te luisteren. Dankzij de herkenbare, vrolijke melodieën en gebruik van achtergrondvocalen voor de herhalende refreintjes, blijven de nummers goed hangen. Ondertussen is Beef er alweer 10 jaar en hebben ze een nieuwe plaat uit; The Original.

'I Would Stay'. Krezip. Een nummer en een bandje dat veel mensen waarschijnlijk wel vaak genoeg gehoord hebben. Het verrassende van de jongelui die samen in een bandje spelen en daar ineens me weten door te breken, is er door de jaren heen wel vanaf gegaan en na met zijn allen de Rockacademie te hebben doorlopen, klinken ze nog steeds niet spannender dan voorheen.

Nee, dan Beef. Met een eigen versie van ‘I Would Stay’, scoorde Beef vorig jaar een internethitje. Op The Original staat dit nummer ook te pronken, gezongen als duet door Pieter Both én Jacqueline Govaert van Krezip. Op het moment dat het wel erg zoetsappig begint te klinken, weet Both er toch weer een stoer nummer van te maken, door zijn stem lekker rauw te laten klinken.

Een andere oude bekende vinden we in de vorm van ‘Rich Man’, een nummer dat al eerder op een album van Beef verscheen. Vergeleken bij ‘Rich Man’ anno Flexodus, heeft ‘Rich Man’ anno The Original een voller geluid; het nummer heeft meer body gekregen. Een simpele orgelpartij wordt nu gespeeld door een volledige blazerssectie. Beef is nog steeds Beef, maar Beef is ook gegroeid, lijkt dit nummer te zeggen.

Niet alleen met reggae weet Beef goed weg te komen, ook de wat stevigere funk doet het goed, blijkt uit het nummer ‘I & I’, met gastvocalen voor Leona. The Original staat vol met reggae, in de breedste zin van het woord. Het lijkt geen toeval, dat Beef een nieuwe plaat uitbrengt aan het begin van het nieuwe festival seizoen. De lijst met festivals waar ze mogen spelen deze zomer, zal ongetwijfeld nog groeien.
Recensent:Ike Breed Artiest:Beef Label:Bertus
Jesse Malin - On your sleeve

Jesse Malin - On Your Sleeve Jesse Malin is een echte muziekfreak. De man heeft dan ook een gezonde tic:...