RECENSIE: The New Shining - Supernatural Showdown

The [New] Shining – Supernatural Showdown
2008-05-04 Nederlandse bandjes schieten als paddestoelen uit de grond en de volgende band die mijn aandacht vraagt is The [New] Shining. The band bestaat uit drie leden die eerder op de ledenlijst stonden van achtereenvolgens Lost Serenity, Chain en Dinos4Dinner. Nadat uit de laatste band in 2006 één van de gitaristen zijn biezen pakte werd besloten de naam te veranderen in The [New] Shining en met zijn drieën verder te gaan. De band bestaat uit zanger/gitarist Xander Stok, drummer Vincent Stok en bassist Arjan Nijman. Na de naamsverandering begon men met de opnamen van dit debuut met als titel Supernatural Showdown.

Het album is opgenomen in de befaamde Syco Studio. De productie is door de band zelf gedaan met behulp van Oscar Holleman die het mixen verzorgde. Deze studio in Friesland is overigens bekend doordat Syb van der Ploeg er mede eigenaar van is. En daar klinkt gelijk de eerste invloed van The [New] Shining door: Spanner. De stijl van The [New] Shining heeft inderdaad wel wat weg van de ondergewaardeerde rockband van de sympathieke Fries.

De cd opent sterk met het redelijk bekende ‘Temptation’. Het nummer komt op 3FM geregeld langs. Hierin zit overigens een knipoog naar The Cult verwerkt. Invloeden van The Cult ook in het nummer ‘Heroine’.Veel van de nummers hebben een zelfde soort opbouw met een rustig couplet en een zwaar aangezet refrein. Daardoor lijkt de band regelmatig op Stiltskin. De Nine Inch Nails cover ‘Hurt’ is door de band fraai bewerkt. Verder heeft elk nummer wel een goede hook en luistert de cd prima weg. Zeer sterk zijn het stevige ‘Stand back’ en het emotionele ‘Someone like you’, waarin de band wel wat op Muse lijkt.

Het prima gitaarspel en de goede zang van Xander zijn overtuigend zonder daarbij de rol van de overige leden teniet te doen. De cd heeft daarbij een krachtig en recht in je smoel geluid. De teksten van Xander hebben een behoorlijke emotionele lading en het lijkt of hij regelmatig met zichzelf en de buitenwereld in de knoop ligt. Iets wat ik persoonlijk wel heel mooi vind en goed bij de muziek vind passen. Ik vind Supernatural Showdown een overtuigend debuut van The [New] Shining en hoop nog veel van dit talentvolle bandje te horen .En nu maar hopen dat deze cd niet ondersneeuwt in de grote hoeveelheid releases. Voor mensen met liefde voor stevige en eerlijke rock die een goede melodie belangrijk vinden is dit een vette aanrader.
Recensent:Jan Didden Artiest:The New Shining Label:Rough Trade Records
Lawn – Silver

Lawn - Silver Lawn is niet meer helemaal onbekend in het Nederlandse muziekcircuit. De...